Training

Rucking: de sporttrend die je veel gezondheidsvoordelen oplevert

Met rucking werk je aan je kracht, verbeter je je uithoudingsvermogen en krijg je sterkere gewrichten. Hoe integreer je deze militaire trainingsvorm in je loop- en fitnessroutine en haal je er voordeel uit?
Over vetverbranding tijdens de inspanning bestaan er nogal wat misverstanden: je valt enkel af als je de vetverbranding traint, je moet zo weinig mogelijk eten voor en na je tranining en, misschien wel de hardnekkigste, je moet vooral heel langzaam lopen. Maar hoe zit dat juist?
Krachtoefeningen zijn nuttig voor lopers, maar hoe maak je een efficiënt plan voor je krachttrainingen in functie van je loopdoel?
Heel wat lopers staan niet te springen om te gaan lopen in de regen of bij koude temperaturen. De beslissing om toch je sportkleren aan te trekken en naar buiten te gaan, heeft alles te maken met motivatie. Het goede nieuws? Motivatie is trainbaar. Daarom delen we 10 heldere tips die je helpen om de komende periode je motivatie hoog te houden.
Met deze oefeningen warm je je spieren efficiënt op en zorg je voor een geschikte cooling-down om stramme spieren na je loopsessie te vermijden.
Hou rekening met deze tips om ook als loper met een maatje meer comfortabel je trainingen af te werken.
Lopen in de winter kan de nodige uitdagingen met zich meebrengen, maar het levert je wel veel voordelen op. Hou er echter rekening mee om ook extra aandacht te besteden aan je herstel na een winterse loopsessie. Dat doe je met deze tips.
Hoe snel je herstelt van een stevige training hangt af van je stressniveau.
Overtraining ontstaat door een aanhoudende periode waarin je je lichaam (fysiek en/of mentaal) uitput. Zo herken je tijdig de signalen en kan je overtraining voorkomen.
Als je een inspanningstest ondergaat, is de kans heel groot dat men je erop wijst dat je je basisuithouding moet verbeteren. Maar waarom is dat nu precies zo belangrijk?
Voor wie deze dagen wat extra motivatie kan gebruiken!
Hoe stel je een wekelijks trainingsschema op, waarin al je looptrainingen passen, je ook aan kracht- en stabiliteitsoefeningen kan doen én ook nog tijd over hebt voor al je andere werk- en privé-activiteiten? RunningBE helpt je graag op weg met deze richtlijnen om een praktisch, haalbaar en efficiënt wekelijks loopschema op te stellen.
Naar jaarlijkse gewoonte heeft Strava zijn trendrapport gepubliceerd, waarbij de sportapp geüploade activiteiten analyseert van het voorgaande jaar om zo de huidige sportgewoontes en sporttrends over de hele wereld in kaart te brengen.
Verbeter je sportprestatie doorheen het jaar door op deze drie vaardigheden aan te scherpen.
Breng variatie in je trainingsschema met deze 7 trainingstypes.