Voeding

Ochtendtraining? Wanneer en wat je best eet

Heel wat lopers trekken graag 's ochtends hun loopschoenen aan. Maar hoe voed je je lichaam het best voor dit soort trainingen? En moet je überhaupt wel iets eten?
Bananenbrood is een verstandig tussendoortje voor lopers. Door de trage koolhydraten is het de ideale remedie tegen 'een hongerke' en goed voor je energiepeil. Bovendien is het makkelijk om zelf te maken!
Huidige trends, zoals het ketodieet, staan sceptisch tegenover de consumptie van koolhydraten, waarbij we brood, bananen of havermout vaker links laten liggen. Maar is dat wel zo verstandig?
'Vet' heeft vaak een slechte reputatie: het wordt onder meer gelinkt aan obesitas, een verhoogde cholesterol en verhoogde bloeddruk. Vetarme diëten zijn echter niet het antwoord om gewicht te verliezen en deze gezondheidsproblemen te vermijden ... Je hebt namelijk vetten nodig om gezond te zijn.
Omdat veel mensen dol zijn op asperges, die nu volop in het seizoen zijn, geven we het recept voor een smakelijke lentesalade... met asperges in de hoofdrol!
Wil je wat kilo's kwijtspelen? Dan kunnen deze 8 voedingsmiddelen helpen.
Wat kan je eten voor je training? En hoeveel tijd moet je rekenen tussen je ontbijt en je loopsessie?
Heb je soms of vaak last van een opgeblazen gevoel na een loopsessie? Dat is niet zo abnormaal. Deze tips kunnen helpen om ongemakkelijke situaties te voorkomen en te verhelpen.
Vezels zijn essentieel voor een goede spijsverterering, een stabiel gewicht en je algemene gezondheid. Een voedingspatroon met voldoende vezels verkleint het risico op chronische aandoeningen, zoals diabetes type 2 en cardiovasculaire ziektes.
Cafeïnemicrodosering wint terrein: wat is het? En wat zijn de voordelen voor sporters?
Door de basisregels van voeding op rust- en hersteldagen te respecteren, kan je je optimaal voorbereiden op je volgende training.
Wat moet je eten op de ochtend van je wedstrijd om je lichaam van de juiste energie te voorzien en het risico op maag- en darmklachten te beperken? Probeer eens deze sportieve pannenkoeken!
De lente is in het land. Hoog tijd dus om die overtollige winterkilo's weer kwijt te spelen. Deze seizoensgroenten en -fruit kunnen je daarbij een handje helpen.
Cacao kan de bloeddoorstroming bevorderen, de sportprestatie verbeteren en je tolerantie bij fysieke inspanningen verhogen, waardoor je motivatie om te sporten toeneemt.
Eten op de dag van de wedstrijd is zeer belangrijk. Hier vind je een recept voor een geschikte raceday-maaltijd!