Gezondheid

Voorkom stijve schouders bij het lopen door RSI

Lopen en RSI lijken op het eerste gezicht niet zoveel met elkaar te maken te hebben. Dankzij het lopen kan je net ontspannen van al het lange computerwerk. Maar wist je dat RSI-klachten aan je schouders of nek de loopbeweging ook kunnen belemmeren? Vandaag op Internationale RSI-dag is het goed om daar eens bij stil te staan en te checken of die stijve schouders en nek misschien toch iets meer zijn.
Van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder zit 26% meer dan 8,5 uur op een gemiddelde dag. Nederland is hiermee 'Europees kampioen zitten'. België staat met 14% op een gedeelde achtste plaats.
Lopen brengt heel wat gezondheidsvoordelen met zich mee. Een van die voordelen? Het proces van ouder worden vertragen. Lopen houdt je namelijk op verschillende manieren jong!
Hoewel we de term ‘gezondheid’ frequent in de mond nemen en we het woord minstens wel een keer per dag te horen of lezen krijgen in de krant of op het nieuws, is het een veelzijdig begrip dat niet overal dezelfde betekenis heeft. Rijst de vraag: wat betekent het nu eigenlijk om écht ‘gezond’ te zijn?
Een grootschalig Amerikaans wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dagelijks sporten grote gezondheidsvoordelen oplevert voor zowel mannen als vrouwen. Maar de voordelen voor vrouwen zijn wel opvallend groter dan voor mannen.
Het is niet omdat je ouder wordt dat je je loopdoelen overboord moet gooien of niet meer met een gezond competitiegevoel aan de startlijn kan staan. Als je graag lang een actieve levensstijl wil onderhouden - wie wil dat nu niet? -, hebben we 5 belangrijke vuistregels verzameld die je daarbij kunnen helpen.
De kiwi is een vrolijk stuk fruit en van alle kiwi's is de gele kiwi de vrolijkste. Wetenschappers van de University of Otago in Nieuw-Zeeland hebben immers aangetoond dat het verorberen van een gele kiwi al na vier dagen een positief effect heeft op je humeur.
Met deze voedingsgewoonten en -tips draag je zorg voor je hart.
Zweedse onderzoekers vonden een link tussen een grotere cardiovasculaire fitheid en een verkleind risico op bepaalde kankers bij mannen.
1 februari betekent voor velen de start van een alcoholvrije maand, in België ook wel bekend onder de campagnenaam 'Tournée Minerale'. Deze 5 redenen geven je de nodige motivatie om deel te nemen én vol te houden.
Hartritmevariabileit wordt al langer gemonitord door professionele atleten, maar ook bij de recreatieve sporter wordt ‘HRV’ alsmaar populairder. Waarom is (het meten van) je hartritmevariabiliteit belangrijk en hoe kan je deze verbeteren?
Een dieet waarbij je slechts tijdens een beperkte tijdspanne eet. Dat is intermittent fasting of periodiek vasten. Het is al jarenlang erg populair bij mensen die willen afvallen. Maar werkt het ook? Een Nederlands-Deense studie zocht het uit.
Je loopsessie is meer dan een training voor je spieren – het houdt ook je grijze massa in topvorm.
Exercise snacking is booming: door erg korte beweegmomenten doorheen de dag in te lassen, kan je op een makkelijke manier de schadelijke effecten van zitten compenseren.