Gezondheid

Waarom het nooit te laat is om te beginnen met lopen

Ongeacht wanneer je start met lopen: je gezondheid is erbij gebaat – en je kan zelfs je getrainde leeftijdsgenoten bijbenen op het vlak van lichaamssamenstelling en spiermassa.
Waarom is regelmatige lichaamsbeweging zo belangrijk voor je grijze massa? Neurowetenschapper Wendy Suzuki legt het uit in haar TED Talk 'The brain-changing benefits of exercise'.
Regelmatig de tijd nemen om een een kort dutje te doen is goed voor onze hersenen en helpt bij het behouden van het breinvolume. Dat blijkt uit recent onderzoek van de University College London.
Een grootschalig onderzoek in Australië toont aan dat de meeste mensen niet van plan zijn om ongezonde lekkernijen volledig uit hun leven te bannen, ook al beseffen ze dat het ongezond is. Toch is er bereidheid om op een gezonder voedingspatroon over te schakelen. Maar hoe moet dat dan?
Lopen wordt vaak aanbevolen als je slecht slaapt – hoe komt het dan dat je soms moeilijk in slaap valt na een intensieve training?
Mentale stress kan het risico op blessures verhogen. Leren hoe je met deze stress kan omgaan, helpt je om je (sport)lichaam gezond en fit te houden.
Een overzicht van hoe 5, 10, 20, 30 en 60 minuten lopen je gezondheid beïnvloedt. Heb je je loopschoenen al aan?
Door dit kruid aan je water toe te voegen, zou je je vetverbranding een handje kunnen helpen.
Lopen is een ontspannende activiteit, maar als je met hooikoorts kampt en de pollen in het rond vliegen, is het toch net iets minder aangenaam. Wij geven je 6 tips om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.
Bewegen houdt je niet alleen fit, het vertraagt ook verouderingsprocessen in het lichaam aanzienlijk. Dat is nu onomstotelijk aangetoond in een studie van het onderzoeksconsortium Ghent University Research for Aging Young (aka GRAY) in samenwerking met Golazo Energy en de epigeneticaspecialisten van H42. De Bioklok-pilootstudie, de eerste in zijn soort wereldwijd, volgde 33 proefpersonen en toont aan dat een zorgvuldig opgebouwd trainingsprogramma de veroudering van de echte lichaamsleeftijd met 7,7 maanden vermindert en de slagaders zelfs met 3,6 jaar verjongt.
Is het jou al opgevallen dat je hele dag vlotter verloopt als je ’s ochtends al gesport hebt? Niet zo vreemd. Dankzij een ochtendloopje zou je een productievere en minder vermoeiende werkdag hebben.
Wanneer je opstaat, heb je misschien niet de behoefte om meteen te bewegen. Maar je dag beginnen met een korte wandeling kan je veel - wetenschappelijk bewezen - voordelen opleveren!
Uit wetenschappelijk onderzoek blijt dat lichaamsbeweging de productie van cannabisachtige stoffen in het lichaam verhoogt. Deze stoffen kunnen ontstekingsprocessen en pijn verminderen, én mogelijk ook gezondheidsaandoeningen zoals artrose, hartziekten en kanker voorkomen.
Eelt tussen de tenen, nagels die ingroeien en blaren op de voeten: het onderstel van de gemiddelde loper krijgt heel wat te verduren. Zijn jouw loopvoeten ook niet bepaald poezelig te noemen? Met de tips van podologe Lindsey Vandenberghe blijf je vervelende voetkwaaltjes de baas.
'Vet' heeft vaak een slechte reputatie: het wordt onder meer gelinkt aan obesitas, een verhoogde cholesterol en verhoogde bloeddruk. Vetarme diëten zijn echter niet het antwoord om gewicht te verliezen en deze gezondheidsproblemen te vermijden ... Je hebt namelijk vetten nodig om gezond te zijn.