Training

Natuurlijk ‘high’? Onderzoek vindt nieuw verband tussen lichaamseigen ‘cannabis’ en sporten

Een nieuw wetenschappelijk onderzoek toont aan dat lichaamsbeweging de productie van cannabisachtige stoffen in het lichaam verhoogt. Deze stoffen kunnen ontstekingsprocessen en pijn verminderen, én mogelijk ook gezondheidsaandoeningen zoals artrose, hartziekten en kanker voorkomen.
Tijdens de feestdagen staan familie, vrienden en gezellig tafelen centraal. Helaas gaat dit echter ook vaak gepaard met een hogere calorie-inname en verminderde fysieke activiteit. Je komt heus niet bij als je eens wat extra eet tijdens Kerst en Nieuw en we zijn helemaal voorstander om te genieten, maar al dat tafelen kan je wel loom en opgeblazen doen voelen. De oplossing? In beweging blijven!
Sommige lopers krijgen tijdens hun training of wedstrijd last van de rug. Hoe komt dat?
Recuperatie is een integraal deel van je training en een gezonde levensstijl. Sterker nog: om alles uit je loopsessies te halen, zijn de juiste recuperatiemethoden net zo belangrijk als je looptrainingen zelf.
Kortere en koudere dagen: veel lopers staan er niet om te springen. Coach Paul Van Den Bosch legt uit hoe je deze periode het best aanpakt.
Hoewel je na je loopsessie wellicht goed bent opgewarmd, kan dit effect snel verdwijnen. Sommige lopers krijgen nadat ze een tijdje gestopt zijn met lopen te maken met een koud gevoel, waarbij ze zelfs beginnen te rillen en moeite hebben om opnieuw op te warmen. Hoe komt dat?
Over vetverbranding tijdens de inspanning bestaan er nogal wat misverstanden: je valt enkel af als je de vetverbranding traint, je moet zo weinig mogelijk eten voor en na je tranining en, misschien wel de hardnekkigste, je moet vooral heel langzaam lopen. Maar hoe zit dat juist?
Tijdens de laatste dagen van het jaar blikken wij nog enkele keren terug op wat er in 2022 allemaal de revue passeerde. Onze eindejaarslijstjes trappen we af met een overzicht van de 10 meest gelezen artikels op vlak van training.
Sportmassages zijn een populaire methode bij atleten, trainers en sportfysiotherapeuten. Het wordt voor verschillende doelen ingezet: van blessurepreventie tot een betere recuperatie en ontspanning na de inspanning.
Voor wie deze dagen wat extra motivatie kan gebruiken!
Door lopen af te wisselen met andere bewegingsvormen word je sterker en verklein je het blessurerisico.
Er zijn weinig blessures die zoveel lopers zo hardnekkig kwellen als de beruchte scheenbeenvliesontsteking. Professor dokter Adelheid Steyaert, kliniekhoofd van het Centrum voor Sportgeneeskunde UZ Gent en verbonden aan de vakgroep orthopedie en fysiotherapie, legt samen met Energy Lab-coach Thijs Dekiere uit hoe je het voorkomt en behandelt.
Of het nu is om een persoonlijk record te lopen of gewoonweg om jezelf te verbeteren: als loper wil je graag sneller worden. Er zijn verschillende trainingvormen die je daarbij helpen, zoals intervaltrainingen, fartleks of tempolopen. Maar het geheim recept om sneller te worden is wellicht door net trager te lopen.
Bij koudere temperaturen stijgt het aantal saunabezoeken. Maar hoe ondervind je het meeste effect? Onze man ondervond het aan den lijve.
Voor ik morgen ga werken, ga ik lopen. Geef toe: hoe vaak heb je dat al gedacht? Maar hoe vaak voegde je de daad ook bij het woord? Dankzij deze 7 tips zal dat aantal de hoogte ingaan.