Training

Wat is proprioceptietraining en waarom is het belangrijk voor lopers?

Je kracht, snelheid en flexibiliteit verbeteren én al je lichaamsbewegingen onder controle houden. Een goede ‘proprioceptie’ of positiezin maakt van jou een efficiëntere loper en verkleint het risico op blessures. In het septembernummer van RunningBE magazine leggen we in detail uit wat proprioceptie exact is en hoe je dit ‘zesde zintuig’ kan trainen.
Deze drie bekende oefeningen zijn simpel, doeltreffend en essentieel voor elke loper. Wij leggen uit hoe je ze correct uitvoert. Je hebt er geen extra materiaal voor nodig!
Hoeveel uren per week ga je lopen? En hoeveel tijd investeer je in herstel? Terwijl je de eerste vraag nog relatief makkelijk kan beantwoorden, is de vraag over herstel vaak minder makkelijk te beantwoorden. Je zou er toch beter rekening mee houden, want je herstel is net zo essentieel als je training zelf om een betere en sterkere sporter te worden.  
Na tien dagen sport je met deze methode een uurtje meer!
Heb jij na het lopen soms hoofdpijn? Je bent niet de enige. Wij leggen uit hoe het komt en wat je eraan kan doen.
Wie goed oplet tijdens zijn looptochtje, ziet dat redelijk wat lopers 'verdachte' dingen doen. Compleet onschuldig, weliswaar ...
Je benen tegen de muur laten rusten lijkt een makkelijke oefening en dat is het ook. Wist je al dat dit veel voordelen heeft?
Deze drie tips kunnen helpen om liesblessures te vermijden of de pijn te verlichten.
Wie goed wil presteren, moet ook goed herstellen. De juiste voeding helpt je daarbij. Zoals deze lekkere bananennotenbroodjes!
Een zwak gevoel na een loopsessie kent verschillende oorzaken: een verkeerde ademhalingstechniek, slechte drink- en voedingsgewoonten, de trainingsopbouw of onvoldoende rust tussen je loopsessies. Deze tips helpen.
De kans op typisch Belgisch regenweer is komende dagen erg groot. Met de fikse buien rijst natuurlijk de vraag: ben jij een uitsteller en wacht je tot het droog is of ga je juist lekker in de plassen lopen?
Als je een inspanningstest ondergaat, is de kans heel groot dat men je erop wijst dat je je basisuithouding moet verbeteren. Maar waarom is dat nu precies zo belangrijk?
Tijdens een marathon moet je niet alleen over een goede conditie beschikken. Ook in het hoofd moet het goed zitten. Deze tips kunnen daarbij helpen.
Voorbije zondag genoten onze winnende abonnees van een exclusieve training met hordeloopster Paulien Couckuyt.
In het septembernummer van RunningBE magazine geeft Energy Lab-coach Thijs Dekiere zeven tips mee om opnieuw routine te kweken in je loopschema.