Training

Het juiste tempo vinden op basis van je gevoel

Met alle technologische snufjes van tegenwoordig zou een mens haast vergeten dat hij ook puur op gevoel kan lopen. Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch geeft advies hierover.
Deze vorm van HIIT-training is de perfecte krachttraining om buiten in de koude te doen.
Korte nacht gehad? Dit moet je weten alvorens je je loopschoenen aantrekt (+tips).
Je bent aan het lopen, kijkt naar je loophorloge en ziet dat je loopcadans 165 is, terwijl je gehoord hebt dat je moet mikken op een cadans rond de 180. Maar hoe verhoog je nu die cadans?
Crosstraining, waarbij je het lopen af en toe afwisselt met een andere sport, kan je veel voordelen opleveren. Het helpt tegen blessures en je conditie gaat erop vooruit, op voorwaarde dat je het goed aanpakt.
Caesars Palace, de Sphere, de High Roller, Bellagio, Circus Circus, ... In Las Vegas is de sky the limit en schieten de meest waanzinnige attracties en bouwwerken als paddenstoelen uit de grond. Het volgende in het rijtje wordt de Z Athlete Village, Deze sportoase op de Strip zal de grootste indoor atletiekpiste ter wereld huisvesten en opent in 2026.
Welk trainingstype is (niet) interessant om die overtollige kilo's sneller kwijt te geraken?
Bij het ouder worden verliezen we botmassa en worden onze botten gevoeliger voor blessures. Vaak wordt aangeraden om aan laag-intensieve lichaamsbeweging of lage impactsporten te doen om je botten gezond te houden. Maar is dit type trainingen wel het best voor je botten?
Steken in de zij: het is een van de meest voorkomende en vervelende kwaaltjes bij het lopen. Met deze tips kan je ze vermijden en verhelpen.
Met dit advies maak je van lopen dit jaar een gewoonte (ja, nu echt)!
Een beetje afwisseling in looptrainingen kan nooit kwaad. Dat fartlek-loopje met tempoversnellingen is al een goede eerste stap, maar wat dacht je van een trappentraining? “Traplopen is altijd een goede aanvulling op je looptraining", aldus Energy Lab-coach Thijs Dekiere.
Verruil je binnenkort je loopschoenen voor skilatten? Zorg dan dat je je lichaam goed voorbereidt om stijve spieren en eventuele blessures te vermijden.
Heuveltraining zorgt niet alleen voor variatie in je schema, je versterkt zo ook je beenspieren. Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch vertelt waarop je moet letten als je de heuvels (of bruggen) op en af loopt.
Harder, better, faster, stronger, … Het lijkt alsof je tegenwoordig keer op keer je grenzen moet verleggen, professioneel maar ook op loopschoenen. De reactie op die ratrace? Slow running. Traag lopen heeft alleen maar voordelen. Fysiek en mentaal. En op termijn ga je er zelfs sneller van lopen.
Waarom zijn herstelloopjes en rustdagen zo belangrijk? Wanneer moet je rusten, en hoe lang dan juist?