Gezondheid

Té atletisch? Zo herken je het ‘Relatieve Energietekort in Sport’-syndroom

De gevaarlijke combinatie van excessief sporten en een te lage energie-inname.
Een recente studie toont aan dat de meerderheid van ultra- en trailrunners de sport beoefent voor de mentale voordelen ervan.
We weten allemaal hoe belangrijk het is om voldoende te bewegen. Toch is het voor velen of op sommige dagen moeilijk om aan die aanbevolen 10.000 stappen per dag te geraken. Daarom willen we je graag een handje (of voetje) helpen en zet je met volgende tips minstens 1000 stappen extra per dag.
Sciensano publiceerde woensdag de nieuwste resultaten van de Preventiebarometer, die de eet- en beweeggewoontes van Vlamingen in kaart brengt. Daaruit blijkt dat meer dan een kwart van de volwassenen in Vlaanderen niet aan de aanbevolen hoeveelheid beweging komt.
Met lopen verbrand je aardig wat kilocalorieën, wat het een interessante en doeltreffende methode maakt om wat overtollige kilo's kwijt te spelen. Toch lukt het sommige lopers niet om - ondanks hun inspanningen - gewicht te verliezen. Herkenbaar? Vermijd dan volgende loopfouten.
In de nacht van 25 op 26 maart verandert het winteruur opnieuw naar zomeruur, waardoor we de klok van 2.00 uur naar 3.00 vooruit zetten. Een uurtje minder slaap in ruil voor langere dagen lijkt een kleine opoffering, maar wat is het effect van deze shift in tijd op jouw sportprestatie?
Een recente studie toont aan dat lichaamsbeweging erg doeltreffend is om depressie, angst en andere pshychologische klachten tegen te gaan. En zeker als je aan een bepaalde intensiteit sport.
Van donderdag 23 maart tot donderdag 20 april vindt de ramadan plaats en mogen moslims tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten en drinken. Een intensieve periode die invloed heeft op de fysieke gesteldheid. Toch betekent het niet dat je jouw loopsessie moet laten schieten. Wij delen een aantal tips hoe je op een gezonde manier kunt blijven sporten tijdens de ramadan.
Trek je geregeld je sportschoenen aan, om zo je voedingskeuzes te ‘verantwoorden’ en te eten wat je maar wil? Helaas: uit recent onderzoek blijkt dat je ongezonde voedingsgewoonten niet kan compenseren met lichaamsbeweging en dus kan ‘wegsporten’. Ook andersom geldt dit: gezond eten, maar inactief zijn kan het risico op bepaalde types kanker weliswaar beperken, maar verandert niets aan het sterfterisico van cardiovasculaire ziektes of andere doodsoorzaken.
Een goede slaapkwaliteit is cruciaal voor élke sporter van élk niveau. Zonder een goede nachtrust zal je niet goed herstellen van je training en je doelen minder snel behalen.
Tegenwoordig zijn er tal van supplementen op de markt die je stofwisseling zouden versnellen en je helpen gewicht te verliezen. Maar ook onze standaardvoeding bevat interessante voedingsstoffen om dit effect te creëren. En deze komen bovendien met nog andere gezondheidsvoordelen.
Bewegen op eender welk tijdstip van de dag is goed voor je gezondheid, maar nieuw onderzoek suggereert dat sporten tussen specifieke uren weleens meer voordelen met zich mee kan brengen.
Eén op tien vroegtijdige sterfgevallen kan voorkomen worden door dagelijks 11 minuten te bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Cambridge. Je kan bijvoorbeeld een 'gewone' wandeling van 11 minuten doen, maar een 'silly walk' is nog veel beter ...
Wat is lumbale lordose? Kinesitherapeut David Bombeke gaf in een vorig nummer van RunningBE magazine tekst en uitleg.
Je metabolisme (of stofwisseling) stimuleren is belangrijk voor een gezond lichaam én om die extra kilocalorieën makkelijker te verbranden. Zo doe je dat!