9 ondergewaardeerde tips die écht werken bij gewichtsverlies

Deze - wetenschappelijk bewezen - tips worden vaak over het hoofd gezien, maar blijken erg doeltreffend én simpel te zijn in de strijd tegen overtollige kilo's. Kende jij ze al?

De meest voor de hand liggende oplossingen zijn vaak de simpelste en degene met het meeste resultaat. En dat geldt ook op vlak van gewichtsverlies. En wat is er eenvoudiger dan een kleine wijziging aanbrengen in je dagelijkse gewoontes? Wij verzamelden 9 doeltreffende methodes om je energieverbranding te boosten.

1. Zorg voor een koele omgeving
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de de verwarming een graadje lager zetten helpt in het bestrijden van buikvet. Koudere temperaturen stimuleren namelijk het gezonde lichaamsvet, ook wel bruin vet genoemd.  

2. Drink (zwarte) koffie
Koffie drinken kan helpen in de strijd tegen overtollige kilo’s. Volgens een recente studie zou het drinken van vier kopjes per dag buikvet met 4% verminderen. Let er wel op dat je koffie puur drinkt: een kop zwarte koffie bevat amper 2 kilocalorieën, eentje met room en suiker al snel zo’n 80 kcal.

3. Kies voor vetten
Niet rond je buik, maar wel op je bord voor de duidelijkheid. Uit een grootschalig onderzoek van The American Journal of Clinical Nutrition blijkt dat zij die kozen voor magere zuivelproducten onder meer een hoger risico hadden op ditabetes. Het vet in de zuivelproducten zou namelijk belangrijk zijn om een beschermend effect van andere nutriënten, zoals calcium en vitamine D, te creëren. Kies dus vaker ook eens voor volle yoghurt of noten(boters). Bovendien hebben vetten andere belangrijke functies: gezonde vetten, zoals omega 3-vetzuren, verminderen ontstekingsreacties in het lichaam, versterken het immuunsysteem en verbeteren de cardiovasculaire gezondheid. Ook helpen ze bij de opname van vitamines en de hormoonregulatie.

4. Eet rood fruit
Rode bessen, rode appels, frambozen, watermeloen, … bevatten meer flavonoïden (vooral anthocyanen) die rode vruchten hun kleur geeft én een positief effect hebben op de opslag van vetten. Zo zou watermeloen de vetophoping kunnen verminderen.

5. Probeer eens Kamut
Oergranen zijn tegenwoordig razend populair en kamut verdient – naast je quinoa – zeker ook een plekje in de voorraadkast. Kamut is rijk aan omega 3-vetzuren, eiwitten en laag in calorieën. Kamut verlaagt je cholesterol en bloedsuikerspiegel, en het is een goede bron van mineralen, waaronder zink & ijzer, en B-vitamines, die je meer energie geven om doorheen de dag meer kilocalorieën te verbranden.

6. Doe een fysieke activiteit voor het ontbijt (+ eet een eiwitrijk ontbijt)
Blootstelling aan ochtendlicht zou het risico op gewichtstoename verkleinen. Zo zou ochtendlicht bijdragen aan een lager BMI doordat het onze stofwisseling positief kan beïnvloeden. Ook nuchter sporten (voor je ontbijt) kan ervoor zorgen dat je je vetvoorraad efficiënter aanspreekt en die energie eerst verbrandt. Eet je nadien een ontbijt? Zorg dan voor voldoende eiwitten bij je maaltijd. Een ontbijt rijk aan eiwitten is een van de effectiefste en simpelste manieren om gewicht te verliezen. Je krijgt er meer spieren door (waardoor je ook in rust meer kilocalorieën verbrandt) en geeft je langer een verzadigd gevoel (waardoor je minder snel naar een extra snack grijpt).

7. Eet pure chocolade en bessen als dessert
Om af te vallen, hoef je je niet al het lekkers te ontzeggen. Zo kan je – met mate uiteraard – nog perfect genieten van een lekkere snack of genieten van dat dessertje. Onze favoriete optie? Pure chocolade met bessen. Uit onderzoek blijkt dat de antioxidanten in cacao gewichtstoename kan voorkomen en dat het bloedsuikerspiegels doet dalen. In combinatie met bessen kan je het fermentatieproces versnellen en zo ontstekingen en verdere gewichtstoename tegengaan. Ook verminderden hongergevoelens en trek in zoet in het algemeen – grotendeels omdat het eten van chocolade de bloedsuikerspiegels deed dalen. De chocolade zorgde bovendien voor een hogere vetverbranding en boost in fysieke activiteit doorheen de dag.

8. Ga iets vroeger naar bed
Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich van je activeiten overdag. Wanneer we niet voldoende slapen, geraakt ons lichaam uit balans en is het moeilijker om gewicht te verliezen. Een slaaptekort kan ook een effect hebben op je gewicht. Zo zou je je minder verzadigd voelen na een maaltijd, waardoor je sneller naar een (extra) snack grijpt en meer eet dan je eigenlijk nodig hebt. Bovendien verstoort dat slaaptekort ook het vetmetabolisme en slaat je lichaam meer vet op.

9. Drink voldoende water
Dit lijstje met tips ronden we af met een klassieker, maar een juiste vochtinname is een van de simpelste manieren om je gewicht onder controle te houden. Deelnemers aan een studie die gevraagd werden om 2 glazen (500 ml) voor elke maaltijd te drinken, verloren liefst 30% meer gewicht dan zij die geen water dronken. Bovendien worden dorst en honger in dezelfde delen van de hersenen gereguleerd, waardoor het lijkt alsof je iets moet eten, terwijl die trek ook een signaal van dorst kan zijn, en je dus al kan stillen door water te drinken.

Bovenstaande tips kunnen bijdragen om op een efficiënte manier wat extra kilocalorieën te verbranden. Uiteraard gaan deze tips gepaard met een algemeen evenwichtig voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?