Gezondheid

Tips om te genieten van lange duurlopen

Veel lopers hebben een haat-liefdeverhouding met lange duurlopen: ze zien er vaak tegenop om te starten maar genieten des te meer van het voldane gevoel achteraf. Met deze tips worden je lange lopen een pak leuker!
Het mag misschien aanvoelen als kort en traag, maar een herstelloopje speelt wel degelijk een belangrijke rol in je trainingsschema.
Heb je jonge kinderen en wil je ze graag eens meenemen tijdens je looptocht? Ga dan hardlopen met de buggy!
Rust is zeer belangrijk om je prestaties te optimaliseren. Maar wanneer moet je dat doen? En hoe?
Blessures! Hopelijk heb je er zo weinig mogelijk mee te maken. Indien je toch 'prijs' hebt, hou dan een paar regels in het achterhoofd als je je loopschoenen terug aantrekt.
Al eeuwenlang wordt groene thee gedronken overal ter wereld. Het heeft veel gezondheidsvoordelen, zeker ook voor lopers.
Er zijn veel redenen waarom je 's ochtends al je sportschoenen zou willen aantrekken, maar kende je deze al?
Zo maak je je work-out leuker én makkelijker - zelfs wanneer je eens geen zin hebt om te sporten.
Geen zin of tijd om voor je werk je sportschoenen al aan te trekken, maar komt er 's avonds ook vaak wel iets tussen, zodat je je geplande training niet kan doen? Dan kan een middagloop weleens de oplossing zijn.
Lopers hebben doorgaans wel een 'trainingsplan', maar nooit of zelden een 'herstelplan'. Toch is het belang van een goede recuperatie niet te onderschatten. Daarom gidsen we je in 6 stappen naar een beter herstel, om sneller weer klaar te zijn voor een volgende run.
Een toiletbezoek tijdens een wedstrijd is de vrees van elke loper, want je toptijd kan je daardoor natuurlijk vergeten. Hoe vermijd je zo'n sanitaire stop?
Iedere loper is gebaat bij traillopen, óók als je nadien op de verharde weg loopt. Deze 4 redenen overtuigen je om vaker de natuur in te trekken.
Korte nacht gehad? Dit moet je weten alvorens je je loopschoenen aantrekt (+tips).
Ook al doe je gewoon mee voor het plezier, toch halen de stresskriebels je soms in tijdens een wedstrijd. Gelukkig blijf je dankzij deze tips de nervositeit altijd een volle meter voor.
Bij 'spieren kweken' denk je misschien meteen aan gewichten heffen in de fitness. Maar kan je ook dankzij je loopsessies aan spiermassa winnen?