Gezondheid

Goede nachtrust voor betere prestaties: zo bereid je je voor op een marathon

Slaap is natuurlijk belangrijk voor meer energie, maar ook voor het herstel van je lichaam na een stevige training. Een goede nachtrust is dus onmisbaar, zeker in aanloop naar een marathon. Niet alleen het aantal uren dat je slaapt, maar ook de kwaliteit van je slaap heeft een grote invloed op je sportprestaties. Wil je beter slapen? Dan kunnen de tips in dit artikel helpen.
Het goede nieuws? Slechts 15 minuten en 9 seconden bewegen is voldoende om een mentale boost te krijgen.
Wil je wat overtollige kilo’s kwijt? Dan kan je beter rekening houden met het tijdstip waarop je sport. Een recente studie, gepubliceerd in het wetenshapstijdschrift Obesity, toont aan dat zij die tussen 7 en 9 uur ’s ochtends sporten een kleinere taille-omtrek en lager BMI hebben dan zij die ’s middags of ’s avonds sporten.
Met deze slimme voedingskeuzes ben je weer sneller aan de betere hand.
Tijdens de herfst- en wintermaanden doe je er goed aan om extra aandacht te besteden aan je immuniteit. Hieronder verzamelden we drie bewezen strategieën om je daarbij kunnen helpen.
Slechts 5 minuten matig-intensieve lichaamsbeweging in plaats van zitten heeft een merkbaar positieve relatie met de gezondheid van je hart. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek onder leiding van wetenschappers van het University College Londen en de University of Sydney.
Een Nederlandse studie heeft aangetoond dat wie op minder dan 1 km van meerdere fastfoodrestaurants woont gemiddeld een hogere Body Mass Index (BMI) heeft dan wie in een buurt woont met amper tot geen van dergelijke eetgelegenheden.
Boost het natuurlijk vetverbrandingsproces tijdens je slaap met deze kleine aanpassingen.
Elke loper maakt het weleens mee: je voelt je moe en futloos en je weet niet hoe het komt ... Een (continu) vermoeid gevoel kan wijzen op een ijzertekort. Als loper heb je meer kans om een ijzertekort te ontwikkelen, maar er zijn gelukkig ook manieren om het te voorkomen!
De tijd vinden om te sporten is niet altijd even makkelijk. Gelukkig kunnen dagelijkse activeiten, taken en klusjes helpen om je bewegingsdoelen te behalen. Als je eens geen tijd vindt om je loopschoenen aan te trekken of genoodzaakt bent om je fitnesstraining over te slaan, mag je een van onderstaande 5 activiteiten ook gerust als een work-out beschouwen.
Pumpkin spice latte’s mogen dan wel hip zijn: de chai latte bevat alle hartverwamende voordelen van klassieke herfstkruiden. Chai Latte bestaat uit zwarte thee met melk en kruiden, waaronder kardamon, kaneel, kruidnagel, steranijs en zwarte peper. Dankzij de vele ontstekingsremmende kruiden in chai latte kan het drankje zelfs je hartgezondheid verbeteren.
Dat 37 graden Celsius de normale lichaampstemperatuur is voor een mens is een fabeltje dat al 150 jaar meegaat. Een nieuw Amerikaans onderzoek heeft opnieuw aangetoond dat onze gemiddelde lichaampstemperatuur veel lager ligt en dat er grote individuele verschillen zijn.
Er zijn tal van wetenschappelijke studies die de kracht van het 'buiten zijn' aantonen: het kan je humeur en mentale gezondheid aanzienlijk verbeteren. Maar volgens recent onderzoek kan je door tijd buiten te spenderen zelfs de structuur van je brein veranderen.