Gezondheid

Bewezen: dit trucje maakt lopen makkelijker

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je je loopprestatie kan verbeteren door je te focussen op externe stimuli.  
Dit gebeurt als je je loopschoenen een tijdje in de kast laat staan ...
De warmte, een zware trainingssessie, lang rechtop staan of net te lang stilzitten, ... Al deze zaken kunnen zware benen veroorzaken. Deze vier remedies verlichten de pijn en stijfheid.
Wil je de impact van het warme weer op je loopprestaties beperken? Leer je lichaam dan tijdig te acclimatiseren.
Met kinderen in huis kan het best druk zijn. Misschien vind je hierdoor niet altijd de tijd of de energie om te gaan sporten. Maar als je het goed inplant, lukt het wel en trouwens ... Je kunt je kind ook perfect meenemen tijdens het lopen, zelfs een baby.
Meer kracht vanuit je core, sterkere spieren en een handige manier om meer kilometers te maken zijn slechts enkele voordelen van hiken.
Heb je een vast loopmaatje of zit je bij een loopclub? Dan is dat misschien wel hét geheim om een betere loper te worden. We zetten 6 wetenschappelijk bewezen voordelen van samen trainen op een rijtje.
Zeker bij mooi weer kan lopen op het strand een leuke en vooral pittige variatie zijn op je trainingen in het bos of op de verharde weg. Met deze 10 tips ben je goed voorbereid voor je volgende loopsessie over het zand.
Zomer! Goed weer! Hét moment waarop veel lopers hun goede voornemens in de praktijk willen omzetten. Zoals een marathon lopen. Maar aan zo’n voorbereiding beginnen, is één ding. Ze volhouden, dat is een ander paar mouwen. Wij geven je acht tips om de vervelende addertjes onder het gras van je loopparcours te vermorzelen.
Met enkele eenvoudige oefeningen om je bilspieren te onderhouden en te versterken, verbeter je je looptechniek, verklein je het blessurerisico en krijg je een steviger achterwerk.
Veel voetproblemen kan je voorkomen of oplossen door de juiste schoenen te dragen, maar ook door regelmatig enkele voetoefeningen te doen. Drie keer per week 'voetgericht trainen' zorgt al voor een aanzienlijke verbetering. Wij helpen je op weg.
Kuitkrampen zijn nooit aangenaam, maar ze komen wel erg ongelegen als ze je ’s nachts wakker maken en je slaap verstoren.
+ Deze nieuwe tool helpt je je loophouding optimaliseren (video).
Als het veel te warm is om te joggen, dan is er nog altijd ... aquajoggen. Naast het feit dat water erg verfrissend is, biedt dit type training nog tal van andere voordelen.
Fartlektraining is een leuke, afwisselende manier van trainen die je veel voordelen biedt als loper.