Gezondheid

5 tips om het jojo-effect van gewichtsverlies te vermijden

De weg naar een gezond gewicht kan vaak lang en vermoeiend zijn. Je zal in eerste instantie misschien overtuigd zijn van het snelle succes dat je behaalt met bepaalde crashdiëten, maar zodra je je normale routine weer herneemt, vliegen de verloren kilo’s er al snel weer aan. Hoe kan je het befaamde ‘jojo-effect’ vermijden en je kilo’s er dit keer ook daadwerkelijk af houden?  
Dagelijks 57 gram amandelen eten zorgt ervoor dat je na een zware sportieve inspanning minder spierschade hebt en dat je je minder vermoeid voelt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Appalachian State University.
Volkorenproducten en groenten eten, niet te veel suiker, ... Iedereen kent de algemene voedingsadviezen. Maar werkt dat voor iedereen? Een gepersonaliseerd voedingspatroon, gebaseerd op iemands stofwisselingsprofiel, leidt tot veel betere resultaten. Nederlandse onderzoekers hebben dat voor het eerst wetenschappelijk kunnen aantonen.
Nog niet helemaal overtuigd om te beginnen met lopen of heb je last van een winters loopdipje? Wij laten je snel (weer) warmlopen door enkele voordelen van onze favoriete hobby op een rijtje te zetten. Want er gaat haast geen week voorbij of er verschijnt een wetenschappelijk onderzoek over de positieve invloeden van lopen. En wie zijn wij om de wetenschap tegen te spreken?
Er zijn tal van wetenschappelijke studies die de kracht van het 'buiten zijn' aantonen: het kan je humeur en mentale gezondheid aanzienlijk verbeteren. Maar volgens recent onderzoek kan je door tijd buiten te spenderen zelfs de structuur van je brein veranderen.
Cardioloog Yves Van Belle legt uit wat de voordelen, maar ook de risico's van winterzwemmen zijn en doet belangrijke aanbevelingen als je je deze winter aan een koude duik wil wagen.
De feestdagen gaan jaarlijks gepaard met de nodige alcoholische consumpties. Maar als je op je gewicht wil letten - of als je je sportprestaties niet wil ondermijnen, komen die alcoholische drankjes wel met een prijskaartje.
Tijdens de laatste dagen van het jaar blikken wij nog enkele keren terug op wat er in 2022 allemaal de revue passeerde. Dit eindejaarslijstje geeft je een overzicht van de 10 meest gelezen artikels om je algemene gezondheid, mentaal welzijn en fitheid mee te verbeteren.
Tijdens de feestdagen staan familie, vrienden en gezellig tafelen centraal. Helaas gaat dit echter ook vaak gepaard met een hogere calorie-inname en verminderde fysieke activiteit. Je komt heus niet bij als je eens wat extra eet tijdens Kerst en Nieuw en we zijn helemaal voorstander om te genieten, maar al dat tafelen kan je wel loom en opgeblazen doen voelen. De oplossing? In beweging blijven!
Als je komend weekend op het kerstfeest bij de bomma tussendoor wat chipjes zit te smikkelen moet je eens letten op de kleur van het schaaltje waarin de chips gepresenteerd worden. Als het een blauw bordje is, zullen de chips je veel beter smaken ...
Lopen en een gezond gebit: niet altijd de perfecte combinatie. Dit komt door een aantal factoren, die je gelukkig wel zelf in de hand hebt!  
Dagelijks een portie walnoten eten verlaagt je stressniveau, verkleint de kans op depressie en dementie en is goed voor je darmflora. Tot die conclusie zijn wetenschappers van de University of South Australia gekomen.
Gepieker over sociale verplichtingen, financiële zorgen bij het kopen van cadeaus en werk dat blijft liggen houden ons wakker in de eindejaarsperiode. Hoe kan je de stress van de feestdagen counteren?
Wintertenen- en handen zijn allesbehalve aangenaam: ze jeuken, doen pijn en beschadigen je huid. Het zijn bekende kwaaltjes van het seizoen, maar hoe kan je je er tegen wapenen?
Met deze slimme voedingskeuzes ben je weer sneller aan de betere hand!