Gezondheid

Het belang van ijzer voor lopers

Elke loper maakt het weleens mee: je voelt je moe en futloos en je weet niet hoe het komt ... Een (continu) vermoeid gevoel kan wijzen op een ijzertekort. Als loper heb je meer kans om een ijzertekort te ontwikkelen, maar er zijn gelukkig ook manieren om het te voorkomen!
Je kent vast wel het gezegde "Ik ben met het verkeerde been uit bed gestapt". Soms is het makkelijker om een slechte start van de dag te wijten aan dit oude gezegde, maar eigenlijk komen jouw productiviteit, stressniveaus en humeur allemaal voort uit een goede, consistente ochtendroutine.
Je hoeft niet altijd je loopschoenen aan te trekken om een betere loper te worden. Ook met een korte wandeling - op bijvoorbeeld je rustdag of dag waarop je minder zin hebt om te lopen - kan je al gebaat zijn. En wel om volgende 3 belangrijke redenen.
Uit recent onderzoek blijkt er één kruid te zijn dat invloed heeft op drie belangrijke glycemische parameters
Sporten in een groene omgeving heeft een positieve invloed op het mentaal welzijn. Maar hoe biodiverser die groene omgeving is, hoe beter. Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd is in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Luchtvervuiling en de klimaatopwarming hebben een grote impact op de prestatie van lopers. Dat blijkt uit een recente studie van het American College of Cardiology. Ons cardiovasculair uithoudingsvermogen gaat achteruit en dat is nefast.
Drink je ’s ochtends standaard een cappuccino of voeg je altijd een scheutje melk aan je kop koffie toe? Dan hebben we goed nieuws, want nieuw onderzoek suggereert dat de specifieke combinatie van koffie en melk ontstekingswerend kan zijn.
Samen lopen biedt tal van voordelen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat steeds meer lopers verkiezen om in groep te lopen. Dankzij de opkomst van running crews en andere loopcommunity’s genieten lopers bovendien van een ruim aanbod aan mogelijkheden zonder dat ze zich dienen aan te sluiten bij een traditionele loopclub. RunningBE ging op zoek naar de kracht van de loopcommunity.
Heb je vaak trek in iets zoets of zouts en grijp je iets te snel naar die ongezonde snack? Met deze 10 tips temper je die bekende 'food cravings' op korte én lange termijn.
Grootschalig onderzoek naar de bewegingskloof tussen mannen en vrouwen toont aan dat meer dan de helft van de vrouwen niet zoveel sport als ze zouden willen, wat een negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid. Vrouwen die regelmatig bewegen voelen zich namelijk 52% gelukkiger, 48% zelfverzekerder en 50% energieker dan als ze dit niet doen.
Soms zit de oplossing in eenvoudige dingen ...
In de nacht van zaterdag 30 op zondag 31 maart verandert het winteruur opnieuw naar zomeruur, waardoor we de klok van 2.00 uur naar 3.00 vooruit zetten. Een uurtje minder slaap in ruil voor langere dagen lijkt een kleine opoffering, maar wat is het effect van deze shift in tijd op jouw sportprestatie?
Resultaten zien van je trainingsinspanningen geeft voldoening, maar het duurt wel even voor je grote verbeteringen mag verwachten. Hoelang precies?
Extra slaap zorgt niet enkel voor een betere prestatie, maar ook voor een beter humeur.
Tegenwoordig zijn er tal van supplementen op de markt die je stofwisseling zouden versnellen en je helpen gewicht te verliezen. Maar ook onze standaardvoeding bevat interessante voedingsstoffen om dit effect te creëren. En deze komen bovendien met nog andere gezondheidsvoordelen.