Gezondheid

Zo boek je als loper progressie in je krachttrainingen

We begrijpen het wel: je wil lopen, geen gewichten heffen. Maar zo mis je wel een kans om een snellere en efficiëntere loper te worden én om het risico op blessures te beperken. Hoog tijd dus om voordeel te halen uit je stabilisatie- en krachttrainingen en zo een (nog) betere loper te worden.
Met lopen verbrand je aardig wat kilocalorieën, wat het een interessante en doeltreffende methode maakt om wat overtollige kilo's kwijt te spelen. Toch lukt het sommige lopers niet om - ondanks hun inspanningen - gewicht te verliezen. Herkenbaar? Vermijd dan volgende loopfouten.
Recent onderzoek toont aan dat de menstruatiecyclus een grote invloed kan hebben op het trainingseffect. Door je training als vrouw goed te timen zou je meer progressie kunnen boeken.
Een overzicht van hoe 5, 10, 20, 30 en 60 minuten lopen je gezondheid positief beïnvloedt. Heb je je loopschoenen al aan?
Een overzicht van hoe 5, 10, 20, 30 en 60 minuten lopen je gezondheid beïnvloedt. Heb je je loopschoenen al aan?
Een Fartlek in je trainingsschema opnemen? Zeker! Zo houd je je trainingen gevarieerd en verbeter je je uithouding. Maar wat houdt deze trainingsvorm exact in en hoe voer je ze uit?
Veel en lang stilzitten heeft - naast nefaste gevolgen voor je algemene gezondheid - ook een impact op je lichaamshouding. Zo kan het uren kijken naar een computerscherm leiden tot een verhoogde druk op je ruggengraat, wat pijn, stijfheid en schade aan de zenuwen kan veroorzaken.
Nieuw onderzoek toont aan: hoe fitter je bent, hoe meer vet je verbrandt. Maar ook jouw geslacht bepaalt hoe efficiënt je vet verbrandt ...
De sporter die nog nooit spierkrampen gehad heeft, het is een behoorlijk zeldzaam ras. Voor degenen die er soms wel mee te maken hebben, is er één must.
Een gezicht als een tomaat, een tong tot op de grond en een hart dat tikt als een tierelier. Wat gebeurt er met je lichaam als je in het rood gaat? Kan je trainen om langer in de rode zone te blijven? En is dat wel verantwoord? Thijs Dekiere, physical coach bij Energy Lab, geeft alleen getrainde lopers groen licht.
De komende periode zullen we vaker te maken krijgen met felle onweersbuien als het weer zo drukkend warm wordt. Als loper moet je daar op voorbereid zijn, want sportvelden, bossen en andere open velden zijn dan geen veilige plekken. Wat moet je doen bij een onweersbui tijdens het lopen?
Wandelen heeft allang geen suffig imago meer. De populariteit is de jongste jaren enorm toegenomen en veel lopers ontdekken de positieve effecten van wandelen. Maar hoe combineer je wandelen nu met je looptrainingen en hoe haal je daar de meeste voordelen uit? In het meinummer van runningBE inspireren we je met 7 doeltreffende en afwisselende wandeltrainingen.
Overtraining ontstaat door een aanhoudende periode waarin je je lichaam (fysiek en/of mentaal) uitput. Zo herken je tijdig de signalen en kan je overtraining voorkomen.
Veel sporters hebben na een stevige trainingssesie minder trek. Best verrassend gezien je toch heel wat kilocalorieën verbrand hebt ... Hoe komt dat en wat dat betekent voor jouw gewichtsverlies?
Wie een pees scheurt, is zich daar niet altijd meteen van bewust. Daarom: hoe weet je dat het toch zover is en hoe herstel je ervan?