Voeding

Gezonde fastfood na het lopen: tips & recepten

Herken je die goesting na een wedstrijd of een zware looptraining? Frieten, hamburger, pizza: elke loper bezondigt zich weleens aan fastfood na de inspanning, maar die reactie verhindert helaas ook het herstel van je lichaam. Gelukkig zijn er heel wat gezonde manieren om op krachten te komen via een heerlijke maaltijd of snack.
Ontstekingsreacties zijn een natuurlijk onderdeel van het herstelproces na een intensieve training of wedstrijd. Hoewel het een natuurlijke reactie van je lichaam is om blessures en letsels te voorkomen, zijn onstekingen – en pijnlijke spieren als gevolg – uiteraard niet erg aangenaam. Door de juiste voeding te nuttigen kan je de ontstekingsreactie en bijhorende pijn en zwellingen wel verminderen.  
Deze heerlijke eiwitshake met banaan, havermout en pindakaas maak je in no-time.
Het hongergevoel dat je ’s avonds doet ‘snakken’ naar een snack: wie kent het niét? Het is niet verstandig om te gaan slapen met een hongergevoel, want dat kan je nachtrust verstoren. Net als te veel eten voordat je gaat slapen. Wat kan je dan best eten?
Heel wat lopers trekken graag 's ochtends hun loopschoenen aan. Maar hoe voed je je lichaam het best voor dit soort trainingen? En moet je überhaupt wel iets eten?
Bananenbrood is een verstandig tussendoortje voor lopers. Door de trage koolhydraten is het de ideale remedie tegen 'een hongerke' en goed voor je energiepeil. Bovendien is het makkelijk om zelf te maken!
Huidige trends, zoals het ketodieet, staan sceptisch tegenover de consumptie van koolhydraten, waarbij we brood, bananen of havermout vaker links laten liggen. Maar is dat wel zo verstandig?
'Vet' heeft vaak een slechte reputatie: het wordt onder meer gelinkt aan obesitas, een verhoogde cholesterol en verhoogde bloeddruk. Vetarme diëten zijn echter niet het antwoord om gewicht te verliezen en deze gezondheidsproblemen te vermijden ... Je hebt namelijk vetten nodig om gezond te zijn.
Omdat veel mensen dol zijn op asperges, die nu volop in het seizoen zijn, geven we het recept voor een smakelijke lentesalade... met asperges in de hoofdrol!
Wil je wat kilo's kwijtspelen? Dan kunnen deze 8 voedingsmiddelen helpen.
Wat kan je eten voor je training? En hoeveel tijd moet je rekenen tussen je ontbijt en je loopsessie?
Heb je soms of vaak last van een opgeblazen gevoel na een loopsessie? Dat is niet zo abnormaal. Deze tips kunnen helpen om ongemakkelijke situaties te voorkomen en te verhelpen.
Vezels zijn essentieel voor een goede spijsverterering, een stabiel gewicht en je algemene gezondheid. Een voedingspatroon met voldoende vezels verkleint het risico op chronische aandoeningen, zoals diabetes type 2 en cardiovasculaire ziektes.
Cafeïnemicrodosering wint terrein: wat is het? En wat zijn de voordelen voor sporters?
Door de basisregels van voeding op rust- en hersteldagen te respecteren, kan je je optimaal voorbereiden op je volgende training.