Training

Wat is de beste strategie in een heuvelachtige wedstrijd?

Niet elk trainings- of wedstrijdparcours is zo plat als een pannenkoek. Maar welke strategie pas je het best toe als je wat hoogteverschil voor de kiezen krijgt?
Met deze tips vergroot je je uithoudingsvermogen, zonder dat je het blessurerisico verhoogt.
Als loper heb je er alle baat bij om voldoende te slapen. Een goede slaapkwaliteit zorgt dat je beter kan lopen en makkelijker herstelt na een loopsessie.
Veel lopers passen de buikademhaling toe. Wat zijn de voordelen daarvan? En hoe doe je dat op een correcte manier?
De knieën zijn lichaamsonderdelen die het tijdens het lopen serieus te verduren krijgen, met soms een lopersknie tot gevolg. Wat is daar exact de oorzaak van en wat doe je ertegen?
Met trainingen waarbij je snelheid integreert, zet je je snelle spiervezels aan het werk - een type vezels dat je niet of minder gebruikt als je enkel rustige duurlopen afwerkt. Snelheidstrainingen stimuleren ook je neuromusculaire systeem, wat je hart sterker maakt en je loopefficiëntie verhoogt. Meer voordelen? Ze verbeteren je VO2-max, verhogen je snelheid en maken je sterker.
Een avondtraining zou je slaap niét verstoren ... Maar er is wel één voorwaarde.
Heb jij vaak last van spierkrampen in je kuiten? Met deze 5 tips houd je je kuitspieren gezond en gelukkig.
Duik de natuur in met deze tips.
De 12/3/30-workout is dé hype van dit moment in de fitnesswereld. Wat houdt de workout in? En wat maakt deze trainingsmethode zo populair?
Bananenbrood is een verstandig tussendoortje voor lopers. Door de trage koolhydraten is het de ideale remedie tegen 'een hongerke' en goed voor je energiepeil. Bovendien is het makkelijk om zelf te maken!
Een betere loper worden, soms zit het in de details. Zoals deze tip.
Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag zetten we 7 'uitdagingen' voor de vrouwelijke lopers op een rij. Onze redactrice deelt haar tips.
Wil je beginnen met lopen of je niveau als gevorderd loper naar een hoger niveau tillen? We sommen vijf trainingsprincipes en -gewoontes op om je daarbij te helpen.
De winter kan nog eventjes duren, maar met het zonnetje dat opnieuw wat meer warmte begint te geven, kunnen we nu toch al stilletjes beginnen dromen van de lente! Er zijn 6 redenen waarom wij lopers niet rouwig zijn dat de winter bijna voorbij is...