Gezondheid

Het nut van krachttraining voor lopers

Denk je bij krachttraining meteen aan het tillen van zware gewichten? Niet noodzakelijk, want ook met je eigen lichaamsgewicht kan je een effectieve krachttraining afwerken.
Je loopconditie opkrikken? Schaf jezelf een springtouw aan! Touwtjespringen verbetert je uithouding, kracht en coördinatievermogen. Allemaal zaken die goed van pas komen tijdens het lopen!
Spierpijn krijg je niet per definitie meteen na je inspanning. Soms kan ze zelfs 2 dagen nadien opduiken. Wat is het verschil en hoe raak je ervan af?
Wie traint op hartslag heeft vast al gehoord van de aerobe en anaerobe drempel. Maar wat willen die begrippen eigenlijk zeggen? En kan je ze zelf bepalen?
Het is niet enkel belangrijk om je loopvolume te trainen. Ook een goede looptechniek doet je beter en efficiënter lopen. Hier zijn 4 tips om je looptechniek te verbeteren!
De loopband klinkt voor sommigen niet meteen aantrekkelijk, maar je kan er wel degelijk kwalitatief sterke trainingen op afwerken. Niet overtuigend? Probeer dan eens deze work-out.
Heuveltraining zorgt niet alleen voor variatie in je schema, je versterkt zo ook je beenspieren. Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch vertelt waarop je moet letten als je de heuvels (of bruggen) op en af loopt.
Een lopersknie, ook wel bekend als runner's knee en het illotibiale bandsyndroom, is een van de meest voorkomende blessures bij lopers. Deze oefeningen helpen je de hardnekkige kwetsuur te vermijden.
Heel wat lopers beginnen als een kip zonder kop aan een schema, maar als je de basisregels van training kent, kan je veel verstandiger trainen. Paul Van Den Bosch van Energy Lab geeft de basisbeginselen van trainingsleer mee.
Vrijdag gaat het sneeuwen en dat is geen aprilgrap! Wat moet je in deze koude omstandigheden doen als loper om van je trainingen te genieten? En wat doe je maar beter niet?
Door de elementen van het FITT-principe te begrijpen, kan je je trainingen optimaliseren en zo sneller je beoogde doel behalen. FITT staat voor de Frequentie, Intensiteit, Tijd en het Type van de training. Deze 4 elementen moet je voor ogen houden om je trainingen af te stemmen op je doelen en huidige conditie.
Bereik sneller je doel met behulp van de vier elementen uit het FITT-principe.
Lopen is superleuk maar als je met hooikoorts kampt en de pollen in het rond vliegen, is het toch net iets minder aangenaam. Wij geven je 6 tips om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.
In het voorjaar zijn de weersomstandigheden hier nogal onvoorspelbaar. Maartse buien en aprilse grillen spelen vaak verstoppertje met de zon. Heeft het dan wel zin om zonnecrème te smeren? Het antwoord is ja!
Massages en ijsbaden zijn onder lopers twee populaire methodes om tussen het trainen door te herstellen. Een groep onderzoekers wou nagaan welke recuperatiemethode nu het effectiefst is. Hun conclusie? Als je efficiënter wil herstellen, sla je het ijskoude water beter over en kies je best voor de massagetafel.