Gezondheid

Onderzoek: wekelijks 50 minuten joggen verkleint risico op vroegtijdig overlijden

Dat lopen heilzaam is, wist je wellicht al. Maar volgens een wetenschappelijke studie leveren onze loopsessies al gezondheidsvoordelen op met wekelijks 50 minuten rustig lopen!
Toegenomen ernstige fysieke vermoeidheid is bij zestigplussers een indicator voor een naderend levenseinde. Tot die bevinding zijn wetenschappers van de Universiteit van Pittsburgh gekomen. De remedie: gezond in beweging blijven!
Deze vier (simpele) voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels en eiwitten: twee belangrijke voedingsstoffen voor een plattere buik.
'Vet' heeft vaak een slechte reputatie: het wordt onder meer gelinkt aan obesitas, een verhoogde cholesterol en verhoogde bloeddruk. Vetarme diëten zijn echter niet het antwoord om gewicht te verliezen en deze gezondheidsproblemen te vermijden ... Je hebt namelijk vetten nodig om gezond te zijn.
Dat de natuur heilzaam werkt, is - natuurlijk - geen nieuws. Maar dat zelfs erg korte periodes in een natuurlijke omgeving bijdragen aan een gelukkiger gevoel is, is een interessante bevinding om je voordeel uit te halen.
Tijdens de laatste dagen van het jaar blikken wij nog enkele keren terug op wat er in 2021 allemaal de revue passeerde. Dit eindejaarslijstje geeft je een overzicht van de 10 meest gelezen artikels om een gezond gewicht te krijgen of te behouden.
Tijdens de laatste dagen van het jaar blikken wij nog enkele keren terug op wat er in 2021 allemaal de revue passeerde. Dit eindejaarslijstje geeft je een overzicht van de 10 meest gelezen artikels om je loopprestatie én algemene gezondheid mee te verbeteren.
Wat je eet heeft een grote impact op je hartgezondheid. Je voedingsgewoonten beïnvloeden namelijk onder meer je bloeddruk, cholesterol en bloedsuiker. Dankzij bepaalde voedingsgewoonten te wijzigen, kan je je hartgezondheid dan ook bevorderen.
Val je niet makkelijk in slaap, bijvoorbeeld na een avondloop of omdat je met zoveel in je hoofd zit? Deze ontspanningsoefeningen zullen je helpen om sneller de slaap te vatten én lekkerder te slapen!
Door kleine veranderingen in je levensstijl (meer sporten, gezond eten, je gewicht onder controle houden) zou je tot een kwart minder risico lopen op een hartaanval, zelfs als je er pas op latere leeftijd mee begint.
Lopen aan een relaxed tempo heeft tal van fysieke en mentale voordelen. Dit is waarom het niet altijd sneller en harder hoeft te gaan.
Lopen in warme temperaturen verhoogt het risico op zonnesteken, daarom is het belangrijk om de symptomen te herkennen en hitte-uitputting te voorkomen.