NIEUWS

Snelle of langzame koolhydraten: wanneer en hoeveel?

Wanneer moet je nu snelle of trage suikers opnemen om goed te presteren? En hoe kan je je koolhydraatreserve opnieuw aanvullen?
Lopen wordt vaak aanbevolen als je slecht slaapt – hoe komt het dan dat je soms moeilijk in slaap valt na een intensieve training?
Volgens onderzoek is een korte wandeling even doeltreffend als een langere work-out.
In loperskringen wordt er vaak over pronatie gepraat. Weet je niet wat dat precies is? Lees dan zeker verder, want het is belangrijk dat je weet welk pronatietype jij hebt.
Bij warm weer snakken we met z'n allen naar verfrissende tussendoortjes. Met deze twee ijsreceptjes brengen we alvast wat verkoeling.
Merk je dat je vaker een muggenbeet hebt dan de personen met wie je optrekt? Er is een logische verklaring voor.
Waarom je misschien wel niets hoeft te eten of drinken, maar het al volstaat om je mond met bepaalde voedingsstoffen enkel te spoelen als je je prestatie wil verbeteren.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je je loopprestatie kan verbeteren door je te focussen op externe stimuli.  
Dit gebeurt als je je loopschoenen een tijdje in de kast laat staan ...
Een açaí bowl is een heerlijke, supergezonde bowl die je vaak tegenkomt in hippe ontbijt- en lunchgelegenheden. Je kan het ook makkelijk thuis maken. Ideaal voor lopers!
We verliezen gemiddeld 2 à 3 liter vocht elke dag. Wie veel sport en dus extra zweet, heeft zelfs nog meer vochtverlies. Dit moet gecompenseerd worden door voldoende te drinken.
De warmte, een zware trainingssessie, lang rechtop staan of net te lang stilzitten, ... Al deze zaken kunnen zware benen veroorzaken. Deze vier remedies verlichten de pijn en stijfheid.
Wil je de impact van het warme weer op je loopprestaties beperken? Leer je lichaam dan tijdig te acclimatiseren.
De zomer brengt heel wat verleidingen met zich mee, zoals rijkelijke BBQ’s, verfrissende ijsjes en terrasjes met de nodige cocktails of biertjes. We hoeven je niet te vertellen dat deze niet bepaald goed zijn als je je gewicht op peil wil houden of gewicht wil verliezen. Gelukkig komt de zomer ook met gezonde alternatieven, rijk aan verzadigende voedingsvezels, eiwitten en water. Deze combinatie zorgt ervoor dat je minder snel weer honger (en trek) krijgt én dat je ook na de zomermaanden nog in je loopoutfit kan. Volgende voedingsmiddelen zet je dus maar beter op je boodschappenlijstje!
Volgens onderzoek helpt dit populaire keukenkruid je lichaam af te koelen, waardoor je beter presteert in warme omstandigheden.
Met kinderen in huis kan het best druk zijn. Misschien vind je hierdoor niet altijd de tijd of de energie om te gaan sporten. Maar als je het goed inplant, lukt het wel en trouwens ... Je kunt je kind ook perfect meenemen tijdens het lopen, zelfs een baby.
Trek je geregeld je sportschoenen aan, om zo je voedingskeuzes te ‘verantwoorden’ en te eten wat je maar wil? Helaas: uit recent onderzoek blijkt dat je ongezonde voedingsgewoonten niet kan compenseren met lichaamsbeweging en dus kan ‘wegsporten’. Ook andersom geldt dit: gezond eten, maar inactief zijn kan het risico op bepaalde types kanker weliswaar beperken, maar verandert niets aan het sterfterisico van cardiovasculaire ziektes of andere doodsoorzaken.
Meer kracht vanuit je core, sterkere spieren en een handige manier om meer kilometers te maken zijn slechts enkele voordelen van hiken.
Heb je een vast loopmaatje of zit je bij een loopclub? Dan is dat misschien wel hét geheim om een betere loper te worden. We zetten 6 wetenschappelijk bewezen voordelen van samen trainen op een rijtje.
Zeker bij mooi weer kan lopen op het strand een leuke en vooral pittige variatie zijn op je trainingen in het bos of op de verharde weg. Met deze 10 tips ben je goed voorbereid voor je volgende loopsessie over het zand.
Om je dag goed te beginnen, is het belangrijk dat je een gezond ontbijt neemt. Met een zelfgemaakt drankje erbij geef je een extra boost aan de start van je dag!
Zomer! Goed weer! Hét moment waarop veel lopers hun goede voornemens in de praktijk willen omzetten. Zoals een marathon lopen. Maar aan zo’n voorbereiding beginnen, is één ding. Ze volhouden, dat is een ander paar mouwen. Wij geven je acht tips om de vervelende addertjes onder het gras van je loopparcours te vermorzelen.