Waarom hiken een ideale crosstraining is voor lopers

Meer kracht vanuit je core, sterkere spieren en een handige manier om meer kilometers te maken zijn slechts enkele voordelen van hiken.

Heel wat mensen trekken tegenwoordig de wandelschoenen aan en zoeken de natuur op om tot rust te komen. Onderzoek toont dan ook aan dat tijd doorbrengen in de natuur een positief effect heeft op het mentale welzijn en het cognitief funtioneren. Bovendien is hiken een perfecte crosstraining of bewegingsvorm op rustigere dagen voor lopers. Wij geven je enkele belangrijke redenen waarom hiken een plekje verdient in je trainingsschema.

Je krijgt dezelfde trainingseffecten als lopen

Met hiken aan een rustige tot gemiddelde intensiteit hou je je hartslag laag – het equivalant van een training in hartslagzone 1 of 2. Maar als je een steile helling opwandelt of het tempo opvoert, kan je van dezelfde voordelen als bij een looptraining op vlakke ondergrond genieten – met het verschil dat je dit volledig anders zal ervaren.

Als je gaat hiken op een rustige dag of actieve hersteldag, zorg er dan ook voor dat je een route kiest die je makkelijk kan volbrengen om overtraining te vermijden. Ben je op een trip met je familie/vrienden en lukt het je niet om je looptrainingen in te plannen? Dan kan je van je wandeling met je reisgenoten een fikse hike maken om toch nog een goede work-out te hebben.

Bovendien verminder je het blessurerisico door crosstrainingen, zoals hiken, in je trainingsschema op te nemen. Want – hoewel je met hiken dezelfde aerobe voordelen als lopen krijgt – vermijd je er wel de repetitieve bewegingen van het lopen mee, waardoor je je lichaam een pauze gunt. Wellicht zal je wat stijfheid en pijn ervaren op andere plekken waar je dat normaal niet bent – en dat is zeker een goede zaak. Je kweekt spieren die je met het lopen niet traint.

Je integreert heuveltraining op een leuke manier

Als je bergop wandelt tijdens het hiken, hoef je niet na te denken over het inzetten van je bilspieren, want ze worden sowieso flink aan het werk gezet! Bij het afdalen activeer je dan weer je quadriceps, die vaak verwaarloosd worden bij onze looptrainingen. Deze spieren zijn echter essentieel om te trainen, zeker als je geregeld aan traillopen doet. Hiken is een uitstekende manier om de voordelen te krijgen van zowel klimmen als dalen. Bovendien: wedden dat je tijdens je hike zo geniet van de uitzichten dat je je inspanning nauwelijks merkt?

Je verbetert je beenkracht, core stability en stabiliserende spieren

Hiken wordt door veel lopers ondergewaardeerd en wordt het beschouwd als (te) recreatief. Toch kan hiken een perfecte aanvulling zijn bij elk loopschema doordat het kilometers toevoegt zonder de repetitieve impact (stress) op je lichaam. Hiking is zachter voor het lichaam en prikkelt andere spieren dan lopen.

Ook je core-spieren krijgen een work-out. Door je lichaam trager voort te bewegen, spreek je verschillende en meer diverse systemen aan dan wanneer je dat doet bij een snelle intervaltraining. Het oneffen terrein op de meeste hike-paden versterkt ook je stabiliserende spieren in je enkels en voeten, die van pas komen bij je volgende snelle loopsessie en zelfs het verdraaien van je enkel kunnen voorkomen.

Staat jouw volgende hike al gepland?

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?