Waarom je je ontbijt beter niet overslaat

Ben jij iemand die doorgaans niet veel belang hecht aan een (goed) ontbijt, omdat je er geen tijd voor hebt of omdat je gewoonweg niet veel honger hebt in de ochtend? Misschien moet je die gewoonte toch maar eens veranderen in het nieuwe jaar ...

Volgens een recente studie kan het ontbijt overslaan namelijk leiden tot een tekort aan belangrijke mineralen en vitamines. Onderzoekers bestudeerden meer dan 30.000 volwassenen die deelnamen aan een grootschalig Amerikaans onderzoek, de National Health and Nutrition Examination Survey. Zo’n 15% van de deelnemers gaf aan geregeld niet te ontbijten. Een opvallende bevinding was dat deze personen vaak niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van essentiële vitamines en mineralen voldoen en een groter risico lopen op voedingstekorten van foliumzuur, calcium, ijzer, vitamine A, B-complex, C en D.

De reden voor deze tekorten wordt gelinkt aan de nutriëntendichtheid van bepaalde voedingsmiddelen die we typisch bij het ontbijt nuttigen. Denk hierbij aan verrijkte ontbijtgranen, (magere) zuivelproducten (melk, yoghurt), eieren, havermout en fruit. “Wanneer je deze voedingsmiddelen – en dus belangrijke stoffen die deze voedingsmiddelen bevatten – doorgaans niet bij het ontbijt eet, zal je ze wellicht ook niet op een ander tijdstip later op de dag eten”, aldus hoofdauteur van de studie Christopher Taylor. “Door deze typische voedingsstoffen niet te eten, kunnen er voedingstekorten ontstaan.”

Verder toonde de studie ook aan dat zelfs een of twee dagen je ontbijt overslaan al een effect kan hebben op je gezondheid en de kans op voedingstekorten vergroot. Nog een reden om te ontbijten? Je zal doorheen de dag minder kilocalorieën eten en gezondere voedingskeuzes maken. De ‘ontbijt-skippers’ uit het onderzoek nuttigden niet enkel meer kilocalorieën gedurende de dag, maar consumeerden ook meer toegevoegde suikers, geraffineerde koolhydraten en verzadigd vet in vergelijking met zij die wel ontbeten.

Een voedzaam ontbijt zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel, een verhoogde concentratie en geeft je energie om de fysieke inspanning te leveren die je wil leveren.

Geen tijd of geen inspiratie voor lekker te ontbijten? Probeer dan deze 6 snelle en voedzame ontbijtrecepten voor een kickstart van je dag!

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?