Waarom steken lopers hun schoenen dezer dagen in brand?

Brandende Nike-schoenen, of kleding waaruit de bekende swoosh geknipt is: ze zijn dezer dagen geen zeldzaamheid op sociale media. Waarom toch?

Nike lanceerde recent een nieuwe reclamecampagne. Het bekende sportkledingmerk schakelde daarvoor onder anderen tennisvedette Serena Williams en gewezen American football-speler Colin Kaepernick in. En die laatste zorgt voor nogal wat controverse.

Om dat goed en wel te begrijpen, moeten we terug naar 2016, toen Kaepernick weigerde recht te staan tijdens het Amerikaanse volkslied. Op die manier voerde hij naar eigen zeggen vreedzaam protest tegen sociale ongelijkheid en raciaal politiegeweld. Dat brak de man wel zuur op, want Kaepernick (nu 30 jaar) kwam daarna niet meer in actie in de NFL. Geen enkel team gaf hem nog een contract.

Kapernick verdeelde (en verdeelt nog altijd) de natie. Sommigen kozen de kant van de sporter, anderen – zoals president Donald Trump – vonden de acties van Kaepernick een belediging voor het land. En de mensen die tot die laatste groep behoren – en eigenaar zijn van Nike-kleding – laten nu hun ongenoegen blijken over de nieuwe campagne van de sportgigant door hun kleding te mismeesteren.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?