In zijn voorbereiding en op wedstrijddag kan Ruben rekenen op de schoenen en outfit van New Balance – officiële partner van de Valencia Marathon. Begin deze maand werd de tweede versie van de FuelCell SuperComp Trainer gelanceerd, een van de meest geavanceerde trainingsschoenen van het merk. Ruben Van Gucht, al jaren vaste columnist van RunningBE magazine en fervent marathonloper, deelt alvast zijn eerste bevindingen over zijn nieuwe trainingspartner.
Gloednieuwe ervaring
Een fractie. Slechts heel even. Een paar seconden lang dacht ik op de maan te lopen. Gewichtsloos, zwevend, verend. De Neil Armstrong in mij werd eindelijk erkend. Wat natuurlijk ontbrak was een astronautenpak, een Apollo 11 en een blauwe bol die in de verre verte thuis belichaamde. Dat was allemaal niet aanwezig en dus werd ik van mijn gewichtsloze wolk gehaald en belandde ik met beide voeten weer op aarde. Ik keek opzij, naar boven en tenslotte naar beneden. De reden voor die fantasierijke trip werd snel duidelijk. Twee gloednieuwe partners voor het langeafstandswerk zorgden voor een totaal nieuwe ervaring aan beide voeten.
Mijn voeten hebben al veel – zoniet alles – zien komen en gaan. In alle vormen, kleuren en na verloop van tijd ook geuren. Daar moeten we eerlijk in zijn. Maar deze New Balance FuelCell SC Trainer was voor een ondertussen doorgewinterd loper als ik toch wel een gloednieuwe ervaring.
Vooral ter hoogte van de hiel en de voetholte is de vering spectaculair. Het woord ‘katapulteren’ in de mond nemen zou overdreven zijn, maar het is duidelijk dat er beneden enkele onzichtbare mannetjes je echt wel flink vooruitduwen richting de volgende stap. In gedachten ben ik niet langer alleen. In mijn geval gaat zoiets ook wel flink doorwegen op het mentale front. En aangezien lange afstanden – marathons en verder – toch vooral een mentaal spelletje zijn, omarm ik met veel plezier een schoen die positief inwerkt op het moreel.
“Vooral ter hoogte van de hiel en de voetholte is de vering spectaculair”
Ook in wedstrijdschoen
Over boosten gesproken. Ik ben vrij tot zeer gevoelig aan de looks van een schoen. En wat ik nu ga zeggen is erg subjectief. Schoenen zijn zoals auto’s. De kleur, hoe ze eruitzien, de extraatjes die ze hebben, bepalen hoe je je erbij voelt. In het geval van deze FuelCell SC Trainer voel ik me heel goed.
Zelfde verhaal trouwens bij de New Balance FuelCell SC Elite v3, de vernieuwde versie van New Balances snelle wedstrijdschoen met koolstofvezelplaat. Instant verliefd op het uitzicht. Je zou bijna spijt hebben om ermee te gaan lopen, om ze vuil te maken, om ze te verslijten. Het grootste verschil voor mij met z’n trainingsversie is dat de opening om je voet in de schoen te krijgen hier een stuk nauwer is. Echt makkelijk ging dat niet, terwijl dat bij de SC Trainer een fluitje van een cent was. Ook tijdens het lopen ervaarde ik een kleine wrijving. Dat kan mettertijd nog wel wat verder rekken, dus voorlopig nog geen grote ongerustheid daarover. Ook nog te vermelden: de zool van mijn voet kreeg het na een dik halfuur toch vrij warm. Maar dat kan ook te maken hebben met de temperatuur van het asfalt en het feit dat de schoenen gloednieuw zijn en dus nog wat inlooptijd nodig hebben.
Hoe dan ook, over de loopprestaties heb ik weinig tot geen klagen. De zool oogt van nature iets minder dik, maar dat merk je niet echt in de vering die je meekrijgt. Die blijft vrij tot zeer indrukwekkend. Zodanig indrukwekkend dat de mensen van New Balance misschien toch eens moeten nadenken om hun volgende schoen Apollo 11 te noemen.
Over de FuelCell-technologie
De FuelCell-demping zorgt voor een responsief gevoel tijdens het lopen en is New Balance’s performance foam met de meeste energieteruggave ooit. De FuelCell-collectie is ontworpen om aan de eisen van serieuze afstandsloper te voldoen en omvat geavanceerde prestatiegerichte technologieën. De kerncomponent van de FuelCell-schoenen is de FuelCell-schuimtechnologie met stikstofverbinding. Deze innovatieve middenzooldemping moet zorgen voor een significant verbeterde energieteruggave en dus snellere loopprestaties.
De belangrijkste kenmerken van de FuelCell SuperComp Trainer v2 in een oogopslag
- Naadloos bovenwerk voor optimaal comfort
- Dual-layer FuelCell middenzool met Energy Arc voor een betere energie-opslag en verhoogde energieteruggave
- Verbeterde pasvorm
- Carbonplaat
- Meer dan 80 gram lichter dan de FuelCell SuperComp Trainer v1 (282 g – mannen & 222 g – dames)
Adviesprijs: 230 euro
Verkrijgbaar via www.newbalance.be
Volg de marathonvoorbereiding van Ruben op de voet
Op de RunningBE-website en socialemediakanalen krijg je dit najaar een inzicht in de trainingen, voedingsstrategie én schoenenkeuze voor Rubens sub 3-marathondoel. Hou onze website en social media dus zeker in de gaten!