Op welk moment van de dag presteer je als loper het best?

's Morgens, 's middags, of 's avonds? Op welk moment van de dag presteer je het best op loopschoenen?

Wetenschappers hebben zich al vaker gebogen over de vraag wat nu precies het beste tijdstip van de dag is om topprestaties te leveren. Wat opvalt: het optimale prestatiemoment is niet voor alle sporten hetzelfde. Zo is de concentratie en coördinatie bij sporters hoger voor de middag, waardoor bijvoorbeeld tennissers dan met meer precisie zouden slaan. Voor duursporters, bij wie de nadruk op fysieke kracht en uithoudingsvermogen ligt, zou de topperiode eerder in de late namiddag liggen, tussen 16 en 19 uur. Op dat moment zijn de lichaamstemperatuur en spieren helemaal opgewarmd. Daardoor is de spierkracht optimaal en werkt het hart-en-bloedvatenstelsel het efficiëntst. Ook de hormonenspiegel speelt hierbij een rol.

Uiteraard kan niet iedereen al zijn trainingen afwerken op dat moment van de dag. In ons novembernummer (nu in de winkel) geven we tips waardoor je je ochtend-, middag- en avondsessies verbetert. Je leest het volledige artikel ook hier digitaal.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.