Oefeningen: sterker lichaam dankzij de fitbal

Tweemaandelijks laat profatlete Axelle Dauwens je zien hoe zij traint. Deze keer: oefeningen met de fitbal.

Een fitbal is al enkele jaren een populair hulpmiddel tijdens mijn corestability-trainingen. Hij is zelfs een van mijn lievelingstools, omdat oefeningen met deze bal voor trainingsvariatie zorgen. Je kan de bal op verschillende manieren gebruiken. Daarnaast verplicht de instabiele vorm je om tijdens elke oefening je stabiliteit te bewaren. Lukt dat niet, dan raak je de bal kwijt. Je vindt zo’n fitbal tegenwoordig in elke fitness. Je kan er natuurlijk ook eentje kopen en de oefeningen thuis doen.

1. Planking: ellebogen op bal (foto)

Je steunt met je ellebogen op de fitbal en legt je handpalmen plat op de bal. Hou beide voeten op de grond. Je schuift je ellebogen van je weg en opnieuw naar je toe. Let erop dat je romp en benen in een lijn staan, zodat je de spanning over je volledige lichaam behoudt. Doe drie reeksen van tien.

2. Planking: voeten op bal

Je steunt met je handen op de grond en met je voeten op de fitbal. Je lichaam vormt en plank. Net zoals bij de vorige oefening maak je een schuifbeweging, maar deze keer doe je dat met je voeten. Je buigt je heupen, waardoor je bekken omhoog gaat. Je kan deze oefening ook omgekeerd uitvoeren. Steun met je hielen op de bal en schuif ze in de richting van het zitvlak. Je steunt op je schouders in plaats van op je handen. Doe drie reeksen van tien.

De andere oefeningen vind je in ons novembernummer (nu in de winkel). Je vindt ze hier ook digitaal.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.