Magazine

Invloed van je bioritme op je prestatie

Ben je iemand die zich 's ochtends kiplekker voelt om te sporten of ben je eerder iemand die wat meer tijd nodig heeft en pas later op de dag het beste van zichzelf kan geven? Of je een vroege vogel of nachtuil bent, hangt af van je biologische klok. Die regelt de 24 uursritmes van tal van lichaamsfuncties. Op het juiste moment van de dag je training inplannen, helpt om sneller resultaat te zien en speelt een bepalende rol bij je sportprestatie.
Starten met lopen (en er een routine van maken) is stap 1, maar misschien wil je na een tijdje wel een snellere loper worden. Enter: intervaltrainingen. Maar waar moet je als beginner precies op letten wanneer je je aan die trainingsvorm wil wagen?
Lopen op hartslag heeft veel voordelen. Dankzij de realtime data tijdens je loopsessie krijg je continu inzicht in hoe je lichaam op de inspanning reageert, waardoor je slimmer en efficiënter kan trainen. Je hartslag tracken biedt zowel voordelen voor je prestatie als voor je gezondheid. Wij maken je wegwijs in de wondere wereld van hartslagtraining.
In 2021 was Dorianne Aussems (28) overal tegelijk. De MNM-radiopresentatrice werkte als reporter voor de olympische tv-talkshow Van hier tot in Tokio, presenteerde de startpodia op het WK wielrennen en toonde haar intelligentie in De Slimste Mens ter Wereld. Is de liefde voor de micro al groot, dan is de liefde voor haar loopschoenen nog intenser. 'Als ik na een loopje thuiskom, is het alsof de zon opnieuw opgekomen is.'
Nieuwe seizoenen vragen om nieuwe loopkleren. Om de komende nattere, koudere en donkere maanden in alle comfort te trotseren, belichten we enkele - warm aanbevolen - collecties. Met deze onmisbare items en tips zet je in op comfort, prestatie en stijl.
Zowel yoga als pilates worden gelauwerd omwille van de ontelbare gezondheidseffecten die ze op ons lichaam hebben. Van een verminderd stressniveau tot meer flexibiliteit, kracht en controle. Hoewel beide bewegingsvormen veel gemeenschappelijk hebben, zijn ze toch inherent verschillend van elkaar. Yoga-boegbeeld Evy Gruyaert en pilates-experte en kinesitherapeute Els Lobbedey maken ons wegwijs.
De Nederlandse topkok Ramon Beuk en huisarts Rutger Verhoeff hebben de handen in elkaar geslagen. Samen ontwikkelden ze tal van voedzame recepten die je perfect kan afstemmen op je dagelijkse activiteiten. Zo kan je verantwoord van lekker eten genieten. In hun boek 'Lekker beter' staan alle recepten gebundeld. Speciaal voor runningBE geven de auteurs je inspiratie mee voor je ontbijt, lunch en diner.
Elke minuut dat je beweegt, maakt je lichaam sterker tegen mogelijke kwaaltjes en ziektes in de toekomst. Maar hoe zorg je nu voor een gezond lichaam door de jaren heen? Hou rekening met je huidige leeftijd om nu én op latere leeftijd te genieten van een gezond, sterk en fit lichaam.
Kijk eens om je heen. Sinds de coronamaatregelen versoepeld zijn, hollen veel mensen zichzelf weer achterna. Plots kan er opnieuw veel, maar moet er ook weer meer. De druk op ons werk en sociaal leven neemt toe, waardoor onze sportuurtjes onder druk komen te staan. Soms is het niet alleen een kwestie van te veel hooi, maar ook van het juiste hooi of een andere vork. Wij geven je vijf tips om de balans in evenwicht te houden.
Het is vroeger donker en de temperaturen hebben een serieuze duik genomen. Onder een dekentje in de zetel een boek lezen of een nieuwe tv-serie bekijken, het is allemaal net iets verleidelijker in het najaar. Zeker als die buienradar je nog wat meer doet twijfelen. Maar laat je niet van de wijs brengen: de herfst- en wintermaanden zijn ideaal om je loopschoenen aan te binden. Met onze handleiding maken we het je nog net iets makkelijker ...
Olympisch kampioen, wereldkampioen, Europees kampioen, aanvoerder van de nationale hockeyploeg, succesvol ondernemer en trotse papa. Het visitekaartje van Red Lion Félix Denayer (31) oogt indrukwekkend. En wat ons betreft mag hij daar nog 'getalenteerd loper' en 'motivatiecoach' aan toevoegen.
De een danst graag in het donker, de ander loopt er liever in. Of je agenda overdag nu stampvol staat, of je gewoon het liefst buiten bent na zonsondergang: er zijn genoeg redenen om kilometers te maken later op de avond. Geen avondloper? Hier zijn vijf redenen om na zonsondergang toch je loopschoenen aan te trekken.
Met haar bestsellers 'Nooit meer diëten' en 'Fast Food' toont Sandra Bekkari Vlaanderen hoe gezond koken ook snel en lekker kan zijn. Voor de recepten uit de boekenreeks Fast Food heb je gemiddeld een halfuurtje nodig, zonder stress dus! De voedingsdeskundige deelt hier enkele van haar favoriete 'snelle' recepten.
Als abonnee op runningBE magazine geniet je om de twee maanden van een nieuwe dosis loopinspiratie, een gratis thuisbezorging en een voordeligere prijs dan in de winkel. Nieuwe abonnees krijgen er dit keer de bestseller Fast Food 1 van Sandra Bekkari gratis bij!
Voor velen blijven relaxatiemethodes vaak nog een 'ver-van-mijn-bedshow'. Toch hoef je mediteren niet te associëren met niks doen. Mindfulness bijvoorbeeld betekent letterlijk 'bewust zijn'. Het is bewust bezig zijn met de activiteit die je nu doet, zonder je zorgen te maken over wat er nog op je to-dolijst staat. Wij vertellen je hoe je deze mindset via het lopen kan bereiken.