De wetenschappers ondervroegen 350 studenten over de relatie tussen de tijd die wordt doorgebracht op social media en hoe vaak ze bewegen. Gemiddeld spendeerden ze dagelijks een uur aan social media. De helft van de studenten geeft aan gemiddeld actief te zijn, 12,7% is minder dan gemiddeld actief en één derde is bovengemidded actief.
De Nederlander Gijsbregt Brouwer, expert op vlak van sport en nieuwe media, zegt hierover aan Sportnext: “Meestal ligt de focus bij social media op hoe meer sport geconsumeerd wordt. Vaak betreft dit passieve sportconsumptie, ofwel sport kijken op TV. Maar ook actief sporten wordt via social media gestimuleerd, bijvoorbeeld door mensen virtueel aan te moedigen via Twitter of Facebook.”
“Bij bovenstaand onderzoek komt niet naar voren of de mensen die veel social media gebruiken sowieso minder aan sport deden. Ofwel: ga je minder sporten door meer op social media te zitten of heb je meer tijd voor social media omdat je minder sport? Daarnaast zullen social media steeds meer geïntegreerd worden in de sport, denk hierbij aan Nike Plus en andere wearable technology.”
“Toch lijkt het me goed om een onderzoek in Nederland te beginnen met de uitgangspunten van het Noord-Ierse onderzoek: is er samenhang tussen social media en sporten? Benieuwd welke universiteit of hoge school dit oppakt?”
Hoe meer sociale media, des te minder beweging
Er is een direct verband tussen de tijd die gespendeerd wordt aan social media en de mate van beweging. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van het Noord-Ierse Ulster.
- TEKST: runningBE
- FOTO'S: runningBE