Beginnend loper? Gebruik dit trucje om je loopconditie op te bouwen

Door je wandelpauze in te korten, werk je aan je conditie - zonder dat je je kilometeraantal hoeft te verhogen.

Het doel van elke beginnende loper is om steeds makkelijker en verder te kunnen lopen. Wanneer je net begint met lopen, ben je echter gevoeliger voor blessures en overtraining als je je kilometeraantal te snel opdrijft. Een verstandige, geleidelijke opbouw is dus cruciaal.   

Wil je als beginnend loper langer kunnen lopen, maar lukt het je niet om je afstand te verhogen? Een simpel, maar effectief trucje: in plaats van jezelf te forceren om meer kilometers te malen (en het blessurerisico te verhogen), kan je proberen om net minder te doen door je rust- en wandelpauzes slim in te korten.

ZO DOE JE HET

Beginnende lopers hanteren vaak de 5/1 of 10/1-methode, waarbij je 5 (of 10) minuten lopen afwisselt met 1 minuut wandelen. Als je het moeilijk hebt om meer dan een bepaalde afstand of tijd te lopen, kan je proberen je rustpauze van 1 minuut in te korten tot 30 seconden. Je hartslag daalt (gemiddeld) met zo’n 20-30 slagen per minuut als even stopt met lopen. Door te werken met een wandelpauze van 30 seconden in plaats van 1 minuut laat je je hartslag opnieuw dalen, terwijl je gradueel je uithouding verbetert door je rust te beperken.

Deze 30 seconden-tip is dus ideaal voor beginnde lopers die op zoek zijn naar een simpel trucje om hun afstand te verhogen, zonder daarvoor meer kilometers te moeten malen. Dankzij het inkorten van je wandelpauze, zal je uiteindelijk comfortabeler een afstand kunnen lopen, zonder te stoppen – en dat is natuurlijk het doel van elke Start 2 Runner.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?