Zoveel moet je bewegen om het risico op darmkanker te verkleinen

Hoeveel je tijdens je tienerjaren sportte, speelt ook een rol om het risico op latere leeftijd te beperken.
Was of ben je als tiener al verslaafd aan je loopschoenen? Goed nieuws, want volgens een grootschalige studie, gepubliceerd in The British Journal of Cancer, verkleint sporten op jongere leeftijd het risico op darmkanker in een latere levensfase. En wanneer je als volwassene blijft sporten, verklein je het risico zelfs aanzienlijk
Onderzoekers analyseerden data van een van de meest grootschalige studies naar chronische ziektes (het zogenaamde ’the Nurses’ Health Study II), waarbij ze gegevens van 28.250 vrouwen tussen de 25 en 40 jaar bestuderen. De onderzoekers proberen zo onder meer de langetermijneffecten van fysieke activiteit en andere gezondheidsfactoren, waaronder voeding en hormonen, in kaart te brengen.
Hoe jonger, hoe beter 
Het onderzoek toont aan dat zij die al tijdens de adolescentie, tussen 12 en 22 jaar, fysiek actief waren het risico op adenomateuze poliepen (mogelijke kwaadaardige voorlopers van darmkanker) verkleinden met 7% tegenover zij die amper aan fysieke activiteiten deden. Dit verminderd risico was al merkbaar bij een dagelijkse lichaamsbeweging van minstens 1 uur. Zij die na hun 22ste (als volwassene dus) begonnen te sporten, kenden ook een verminderd risico (9%), maar wie al als tiener actief was én die gezonde levensstijl van minstens dagelijks 1 uur sporten volhield als volwassene kende het grootste voordeel: het risico op darmkanker nam af met 24%
Er is dus sprake van een cumulatief effect naarmate het ouder worden: lichaamsbeweging kent vele voordelen – het maakt niet uit op welke leeftijd je begint -, maar hoe langer je een actieve levensstijl hebt, hoe meer voordelen je er uithaalt. De studie ging niet na of de verschillen groter werden naarmate de intensiteit of frequentie van lichaamsbeweging toe- of afnam. Wel toonden eerdere studies reeds aan dat matig tot intensieve lichaamsbeweging de beste manier is om het risico op verschillende ziektes, zoals kanker, hart- en vaatziekten en diabetes te verminderen. 

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?