Sportparticpatie verhogen door prestatiedruk te verminderen
Het ervaren van prestatiedruk heeft een significante invloed op de relatie die we hebben met sporten, omdat het beïnvloedt hoeveel plezier we erin beleven. adidas wil sporters daarom helpen om momenten van hoge druk te overwinnen of er in ieder geval mee om te leren gaan. Het sportmerk hoopt zo de algehele sportparticipatie te verhogen en het ervaren van prestatiedruk tegen te gaan.
Het neurologisch onderzoek bracht de hersenactiviteit in kaart tijdens momenten van hoge druk. Aan de hand van de resultaten van het neurologisch onderzoek gingen adidas en neuro11 in gesprek met topatleten Emiliano Martinez (keeper Aston Villa en Argentijnse nationale elftal), Stina Blackstenius (aanvaller Arsenal en Zweeds nationale elftal), Nneka Ogwumike (basketbalspeelster Seattle Storm / Women’s NBA), Ludvig Aberg en Rose Zhang (professioneel golfers), waarbij de resultaten het uitgangspunt vormden in een kwalitatief vervolgonderzoek. Hieruit kwamen concrete tips, die de deelnemende profatleten volgen in hun persoonlijke omgang met druk.
Optimale zone
Het onderzoek toonde aan dat recreatieve sporters en profatleten vergelijkbare, intense niveaus van druk ervaren. Wel is het zo dat profatleten tot 40% effectiever zijn om met die druk om te gaan. Door bij elitesporters en recreanten de hersenactiviteit in kaart te brengen op momenten van hoge druk kon ook worden aangetoond dat sporters het best presteren in de ‘optimale zone’. Dit is het moment waarop de hersenen fysiek ontspannen maar mentaal gefocust zijn, wat leidt tot optimale beweging en prestaties. De motorische cortex, sensorische cortex en visuele cortex lichten op wanneer je ‘in the zone’ bent. Als de druk te hoog is, bevindt de hersenfrequentie zich in een toestand van overanalyse: je hersenen vallen bij wijze van spreke uit en verliezen daarmee focus.
Word geïnspireerd
Florian Alt, VP Global Brand Communications bij adidas: “Het is adidas’ missie om zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen. Door prestatiedruk te begrijpen, willen we sporters helpen om deze te overwinnen – en de vreugde die sport met zich meebrengt volledig te ‘ontketenen’. Door gebruik te maken van de nieuwste neurowetenschappelijke data en onderzoek hebben we ook tools en technieken ontwikkeld om iedereen te helpen.”
Tijdens de wereldwijde merkcampagne zal adidas een breed scala aan sporticonen samenbrengen die tonen hoe zij omgaan met druk in stressvolle situaties om zo alledaagse, recreatieve sporters te inspireren om hetzelfde te doen.