VMT, een vakblad en website voor professionals uit de voedingsmiddelenindustrie, publiceerde onlangs de resultaten van een internationale studie van de Japanse probiotische zuivelfabrikant Yakult.
Daaruit blijkt dat 81% van de Belgen af en toe naar een snelle snack grijpt om het humeur te boosten. 60% van hen kiest voor chocolade. In andere landen zijn andere ‘boosterfoods’ populairder: de Denen vallen vooral voor zoetigheden (45%), de Japanners en de Duitsers voor koffie (respectievelijk 37% en 31%) en de Italianen voor pizza (35%).
Nog uit de studie komt naar voor dat 85% van de Belgen beseft dat voeding belangrijk is om gezond door het leven te gaan. Maar voor een betere mentale gezondheid rekent de Belg vooral op andere zaken. Voor 78% is voldoende slaap en rust het belangrijkste middel om mentaal fris te zijn. 67% vindt sport en beweging belangrijk en 62% doet aan yoga of meditatie om zen te worden.
Yakult zou Yakult niet zijn zonder ook iets over probiotica en darmflora te vermelden. “De voeding die onze darmen verwerken, heeft een effect op onze hersenen en beïnvloedt ons humeur en onze mentale gezondheid”, klinkt het bij VMT. “Toch weet één op de twee Belgen niet dat dit het geval is, blijkt uit een internationaal onderzoek van Yakult. Nochtans zou een groter bewustzijn van de zogenaamde ‘hersen-darm-as’ de Belg kunnen helpen om beter en gezonder te eten.”