Vernieuwde mobiliteitsaanpak DVV Antwerp 10 Miles & Marathon

Op zondag 26 april vindt de 30ste editie van de DVV Antwerp 10 Miles & Marathon plaats. Er worden maar liefst 42.000 deelnemers verwacht. Om die vlot ter plaatse te krijgen én de verkeersafwikkeling rond het evenement te verbeteren, slaan de stad Antwerpen, De Lijn, het Vlaams Verkeerscentrum en de organisatie de handen in mekaar.

Mobiliteit deelnemers en supporters

Het allerbelangrijkste voor de deelnemers is om tijdig naar Linkeroever af te reizen. Aan de supporters wordt gevraagd om Linkeroever te vermijden en voor zoveel mogelijk sfeer te zorgen op rechteroever waar op tientallen plaatsen langs het parcours animatie is voorzien door de stad Antwerpen en de organisatie.

Vorig jaar werd een nieuw mobiliteitsplan ontwikkeld, gericht op spreiding. Afhankelijk van waar de deelnemer vandaan komt, wordt er een gepersonaliseerd traject uitgestippeld. Wie binnen de stad woont komt best te voet of met de fiets (tot aan de voetgangerstunnel), wie wat verder woont, maar toch nog binnen het tramnetwerk, komt best met de tram en voor het autovervoer zijn er gratis parkings voorzien met aansluiting op het tramnetwerk. Ook de trein is en blijft een prima alternatief. Het plan werd op basis van de ervaringen van 2014 verder aangepast en moet vooral voor een vlottere uitstroom na het event zorgen.

Om alles in goede banen te leiden, zet De Lijn de grote middelen in met extra trams, snelle verbindingen van en naar de parkings en de NMBS-stations Berchem en Antwerpen-Centraal naar Linkeroever en terug. In de piekperiodes zullen deelnemers en de vele supporters kunnen rekenen op 40 tramritten per uur tussen Linker- en rechteroever.

Vlaams Verkeerscentrum brengt speciale routeplanner uit

Speciaal voor de DVV Antwerp 10 Miles & Marathon brengt het Vlaams Verkeerscentrum een op maat gemaakte routeplanner uit die rekening houdt met het evenement. Er zijn allerlei mobiliteitsmaatregelen getroffen: extra parkings, gewijzigd openbaar vervoer, pendelbussen, …  maar er worden ook straten en tunnels afgesloten. De op maat gemaakte routeplanner voor deelnemers houdt daar, in tegenstelling tot de traditionele routeplanners, rekening mee. Of je nu kiest voor de auto, het openbaar vervoer of te voet komt, de routeplanner stippelt voor jou de meest optimale routes uit. Bovendien houdt hij real-time rekening met files, volle parkings en aanbevolen omleidingen.

Liefkenshoek tolvrij

Het parcours voert de lopers opnieuw door de Kennedytunnel, dit keer niet door de koker richting Gent, maar wel door de koker richting Nederland. “Dat geeft de passage voor de deelnemers niet alleen een extra dimensie, maar het zal vooral voor minder verkeersoverlast zorgen op de Antwerpse ring”, zegt Greg Broekmans van organisator Golazo sports. “Het verkeer komende uit Nederland ondervindt sowieso geen hinder en het verkeer komende uit Gent wordt omgeleid via de Liefkenshoektunnel, die op dat moment tolvrij wordt gemaakt.”

Inschrijven kan nog!

Wie wil meelopen kan zich nu nog inschrijven via www.dvvantwerp10miles.be en ter plaatse zijn/haar startnummer betalen en afhalen. Wie zijn/haar startnummer meteen wil, kan nog tot en met donderdag 23 april terecht in de winkels van RS Lab (Zwijndrecht, Gent, Paal-Beringen – rslab.be).

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?