‘Te veel competitie, te weinig gezondheid in sportclubs’

Vlaamse sportclubs richten zich te veel op competitie en te weinig op het promoten van gezond leven. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven. Projecten als Start to Run en events zoals de DVV Antwerp 10 Miles tonen hoe het wél moet.

Voor het onderzoek ‘Sportclubs in Beeld’ lichtte de KU Leuven 580 Vlaamse sportclubs door. Daaruit bleek dat één op de drie clubs een gezond leven promoot en slechts 4 % er specifieke acties rond doet.

“En dat terwijl volksgezondheid toch een van de maatschappelijke taken van sportclubs is”, zegt onderzoekscoördinator Jeroen Scheerder in Het Belang van Limburg. “Ze krijgen heel wat belastingsgeld, en dus zou er ook een maatschappelijke return moeten zijn.”

Bovendien is gezondheid, naast plezier en het sociale aspect, een van de redenen waarom de meeste mensen aan sport doen. “Presteren is voor de meesten minder belangrijk. Toch focussen clubs vooral op competitie, op talentrijke jongeren van 12 tot 18 jaar. Daardoor schrikken ze een groot deel van hun publiek af. Een hele generatie senioren bijvoorbeeld, die tegenwoordig massaal aan het sporten slaat.”

Start to Run

Een uitzondering op de regel zijn projecten zoals Start to Run, waarbij ongetrainde mensen vijf kilometer leren lopen. “Start to Run gaf een enorme boost aan atletiekverenigingen”, zegt onderzoeker Jeroen Meganck. “Het toonde dat je niet enkel leden werft door competitief te zijn, maar ook door je als gezonde club te profileren. Kortom: een win-winsituatie, voor de clubs én de maatschappij.”

Belangrijkste barrière voor de sportclubs is niet het budget, maar wel het gebrek aan kennis en expertise. “Trainers zijn sporttechnisch wel goed, maar hebben minder affiniteit met ‘gezond leven’. Clubs moeten dus vooral samenwerken met bijvoorbeeld kinesisten, diëtisten en sportpsychologen”, zegt Meganck.

10 Miles

Sportclubfederatie Sporta is zich bewust van het probleem. “Bij clubs en federaties heerst vaak nog een oud denkpatroon”, zegt woordvoerder Hans Verbruggen. “Dat sport enkel draait rond talentrijke mensen die willen presteren: die visie is passé. Als clubs het geweer niet van schouder veranderen, denk ik dat we mettertijd ten onder zullen gaan.”

Los van de traditionele sportclubs zijn er ook nog evenementen als de DVV Antwerp 10 Miles, die duizenden recreanten lokken en mensen aan het sporten zetten. “Op die evenementen is deelnemen veel belangrijker dan winnen, en dat werkt”, zegt Verbruggen. “Clubs moeten dus een aanbod creëren op maat van de consument. Een sportclub moet zich durven aanpassen. Anders is ze er niet voor iedereen.”

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?