Sportmode door de ogen van Olivia Borlée: “Ook in sportkleding kan je vandaag je identiteit tonen”

Voormalig topsprintster Olivia Borlée (38) houdt van de combinatie van sport en mode, en heeft van beide een – respectievelijk olympisch en academisch – diploma op zak. Vandaag heeft de goudenmedaillewinnares van de Spelen in Tokio haar eigen merk in performancekledij en sluit ze zich aan bij Zalando, dat met zijn inclusief sportassortiment zo veel mogelijk mensen aan het sporten wil krijgen. Zalando nodigde RunningBE be uit om samen met Olivia en – uiteraard in de juiste loopoutfit – te trainen voor de halve of volledige marathon van Antwerpen. Hoe kijkt Olivia naar de sportmode anno 2024 en wat zijn haar tips?

Bijna de helft (47%) van de Belgen die sportkleding koopt, zegt zich gemotiveerder te voelen om te sporten wanneer ze een stijl en design dragen die ze leuk vinden. Dat blijkt uit recent onderzoek van iVox in opdracht van Zalando. Het online platform is zich dan ook bewust van de invloed van een goede sportoutfit. Voor Borlée zijn de resultaten van de enquête geen verrassing: “Als je me om motivatietips vraagt om sporten vol te houden, zeg ik altijd om haalbare doelen te stellen. Zo kan je je vooruitgang bijhouden en bouw je zelfvertrouwen op. Daarnaast is het ook belangrijk om je motivatie te kennen – of dat nu een gezondheidsdoel, gewichtsverlies of een specifieke uitdaging is. Het zal je gefocust houden en ervoor zorgen dat je tot het einde doorgaat. En tot slot geef ik ook altijd het advies om een toffe sportoutfit aan te schaffen, al dan niet als beloning.”

Inclusiever en persoonlijker

Nog een interessant cijfer uit de enquête: 80% van de actieve Belgen hecht belang en investeert daadwerkelijk in sportkleding. En van alle sportcategorieën wordt het vaakst kleding gekocht voor de loopsport. Het mag niet verbazen: een goede loopoutfit is key voor een goede sportprestatie. Maar het hoeven al lang niet meer dat standaard singletje en traditionele shorts te zijn om te beantwoorden aan de eigenschappen van een ‘goede’ loopoutfit.

Borlée, die meer dan 15 jaar in de topsportwereld zat, heeft de sportindustrie weten evolueren.  “Ik had het geluk om tijdens mijn carrière gesponsord te worden door Nike. Zij hadden altijd al oog voor mooi design in vergelijking met de andere merken van die tijd. Tegenwoordig zie je alle grote sportmerken ook inzetten op fashion. Het is veel leuker, er is meer kleur, de designs zijn vaak speelser … Sportkleding is er nu ook voor alle persoonlijkheden en lichaamstypes. Het is veel inclusiever geworden.” Dat laatste ziet Borlée als een van de grootste evoluties doorheen de jaren. “Er wordt meer aandacht besteed aan ieder van ons die zich via zijn of haar outfit wil uitdrukken. Het is al jaren normaal in de ‘gewone’ wereld, maar nu ook steeds meer standaard tijdens het sporten. Het draait niet enkel om de functionaliteit, maar ook om het uiten van je eigen identiteit.” Een gevoel dat de oudste van het getalenteerde Borlée-gezin zelf ondervond tijdens haar topsportcarrière: “Iedereen droeg dezelfde sportoutfit. Ik droeg graag iets dat specialer was, met wat meer ‘pit’ als een manier om mezelf uit te drukken. Ik gaf vaak zelf een extra touch aan mijn sportoutfit en wou wat ik op de catwalk zag vaak ook – met een knipoog – terugzien op de atletiekpiste.”

“Fashion, sport en duurzaamheid kunnen wel degelijk hand in hand gaan”

Comfort op nummer 1

59% van de Belgen geeft aan dat comfort het belangrijkste is bij het kiezen van sportkleding. Borlée bevestigt: “Het is het eerste waarop je moet letten als je loopkleding past. Heb je nergens last van wrijving? Blijft je tight goed op z’n plek zitten? … Pas nadien kijk ik naar zaken als het design en de kleuren.” Haar favoriete materialen voor een comfortabele sportoutfit: “Ik adviseer vaak een 4-way stretchstof om je de nodige bewegingsvrijheid te bieden. Het voelt aan als een tweede huid, maar biedt toch ondersteuning. Kies verder voor kledij met lichtgewicht en sneldrogende materialen. Daarnaast ben ik ook fan van natuurlijke materialen, zoals katoen en bamboe. Dat brengt me naadloos bij het ecologische aspect van sportkleding. Gelukkig spelen steeds meer merken hierop in. Fashion, sport en duurzaamheid kunnen wel degelijk hand in hand gaan.”

Hoewel de mode vanuit Parijs, New York en Milaan steeds meer zijn weg baant in de wereld van de recreatieve sporter en topatleet, blijft er nog wel een wezenlijk verschil tussen de fashion- en sportwereld. “Het voordeel is dat sportkleding veel tijdlozer is. Er is niet één specifiek seizoen voor een bepaalde kleur die nu ‘in’ is en die ene tight kan je (zeker in België) het hele jaar door dragen. Fashion is veel vluchtiger”, weet Borlée. “Voor sporters is het dus zeker interessant om te investeren in degelijke loopkleding, waaraan je lange tijd plezier kan beleven. Én die je extra motivatie geeft om de loopschoenen aan te trekken.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Zalando. Zalando wil zoveel mogelijk mensen inspireren om een actieve levensstijl aan te nemen door kwaliteitsvolle, modieuze, inclusieve en functionele sportitems aan te bieden.  Ontdek het sportassortiment van Zalando via Zalando sport dames en Zalando sport heren

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.