De cijfers zijn te lezen in het IEG Sponsorship Rapport. Daarin staat ook dat marketeers na 2012 een toename van 6,7% in duursportsponsoring verwachten. Binnen de sportwereld is dit maar 4,6% en algemeen zelfs slechts 4%.
Duursportevenementen zijn vooral populair bij de voedselindustrie. Vergeleken met andere industrieën is de kans op sponsoring hier elf maar groter. PepsiCo staat met stip op nummer één met de sponsoring van 31% van alle duursportevenementen in de States. Na de voedselindustrie volgen de media, sportmaterialen, de auto-industrie en de medische sector.
IEG ontdekte nog enkele interessante trends in verband met sponsoring van duursportevenementen. Zo blijkt dat bedrijven steeds liever een kleiner of specifiek segment sponsoren zodat de zichtbaarheid, het resultaat en de uiteindelijk Return on Investment optimaal is en de merkwaarden volledig worden overgebracht. Daarnaast is het zo dat de verbintenis van een sponsor met deelnemers en bezoekers niet na enkel één evenement al tot stand komt. Het komt er op aan om het hele jaar door aanwezig te zijn bij het doelpubliek.
Sponsorship in combinatie met de samenwerking met een goed doel wordt ook steeds populairder. Het geeft bedrijven de mogelijkheid zich te profileren als een verantwoordelijk organisatie die graag een bijdrage wil leveren aan de samenleving. Ten slotte investeren bedrijven graag in opkomende sporten, zoals nu de extreme evenementen (Spartacus Run, Race Against Nature, etc), om op een compleet ander niveau de verbinding te leggen.
Sponsorgeld voor marathons piekte in 2011
Steeds meer bedrijven investeren in de associatie met sport en gezondheid. Vorig jaar heeft de sponsoring van duursportevenementen zoals marathons en triatlons voor het eerst de grens van 100 miljoen dollar overschreden.
- TEKST: runningBE
- FOTO'S: runningBE