Wie Snapchat zegt, zegt in eerste instantie selfies met filters. Die gezichtsfilters, de zogenaamde Snapchat Lenses, worden bijna zes miljard keer per dag gebruikt door de wereldwijd 250 miljoen dagelijks actieve gebruikers van Snapchat. De filters zijn daarmee een van de populairste toepassingen van augmented reality.
Maar om de Lenses te gebruiken, moet je nog ‘oldskool’ naar het schermpje van je smartphone turen. De ‘Spectacles’ daarentegen zet je gewoon op je neus. Het is een augmentedrealitybril waarmee je de echte wereld ziet, aangevuld met virtuele objecten.
Snapchat denkt continu na over nieuwe toepassingen en doelgroepen en denkt daarbij nu ook aan lopers. Zo zou je in de toekomst met de AR-bril virtuele trainingspartners kunnen zien en samen met hen trainen. Een ander idee is om via virtuele lichtsignalen een bepaald looptempo aan te geven, wat ook een bijzonder handige trainingstool zou zijn. De bril kan je in realtime ook info geven over alle afstanden, tijden en andere nuttige loopgegevens.
Deze Spectacles voor lopers is wel nog niet voor morgen. Momenteel is de AR-loopbril alleen beschikbaar voor bètatesters. Het grote publiek zal wellicht nog enkele jaren geduld moeten oefenen.