Runners’ lab heeft als Belgische retailer met 45 jaar ervaring in de sportsector een cruciale rol gespeeld in de lancering van MOVV, een nieuw loopschoenenmerk dat volledig gericht is op functionaliteit, datagedreven ontwerp en de specifieke behoeften van de Europese loper.
Dankzij de samenwerking met MOVV kon de Belgische KMO bijdragen aan het ontwikkelen van een loopschoen die niet alleen blessures wil voorkomen, maar ook de diversiteit in het aanbod van de loopschoenen in Europa stimuleert.
De kracht van data: 1.000.000 voetscans
Wat deze samenwerking zo uniek maakt, is dat de Belgische loopspeciaalzaak met 45 jaar ervaring en betrouwbare wetenschappelijke gegevens heeft kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een loopschoen met een zeer unieke leest (een voet van hout of kunststof waar de schoen omheen wordt opgebouwd; red.). Namelijk een met een platte voorvoet. Dit ontwerp zorgt ervoor dat de voet op een natuurlijke manier de grond raakt en de tenen zich op een natuurlijke manier kunnen spreiden, waardoor de kans op blessures wordt verkleind.
MOVV gaat in tegen de trend van extreem zachte tussenzolen, omdat de vele analyses hebben aangetoond dat een stevigere tussenzool meer stabiliteit biedt en je spieren op de meest natuurlijke manier laat functioneren. Waar de biomechanische experten het meest naar uitkijken is het gesteunde model dat in september op de markt komt. Het is vooral dat model dat een gat in de markt moet opvullen.
Tenslotte wordt er opnieuw gewerkt met een asymmetrische hiellanding. Een oude werkwijze in een nieuw jasje. De opbouw van de hiel is niet nieuw, de materialen waarmee gewerkt wordt wel. Oude, vaak verdwenen, wijsheid heropgevist met verbeterde kwaliteit dus.
“Deze samenwerking met MOVV benadrukt hoe Belgische expertise kan bijdragen aan wereldwijde innovaties, vooral in een sector die wereldwijd in opkomst is.” – Koen Wilssens, CEO Runners’ lab
Een datagedreven benadering van productontwikkeling
MOVV is anders. Het van origine Deense merk ontwikkelt producten door gebruik te maken van echte klantenfeedback en gedetailleerde footscan® data (drukpuntmetingen van lopers), waarmee het bedrijf een unieke loopschoen heeft ontwikkeld die de basisprincipes van de Scandinavische designfilosofie volgt: form follows function. Elk onderdeel van de schoen heeft een doel.
“De klanten bepalen de richting van het merk. Dankzij hun eerlijke feedback kunnen we producten blijven verbeteren en aanpassen om optimaal te voldoen aan hun behoeften.” – Nikolai Christensen, oprichter van het Deense MOVV
MOVV: een merk met Belgische wortels en wereldwijde ambities
“Als Belgische retailer zijn we er trots op om een belangrijke bijdrage te leveren aan dit Europese project en te laten zien hoe lokale expertise en samenwerking kunnen leiden tot innovaties in de sportsector”, aldus Koen Wilssens, CEO van loopspeciaalzaak Runners’ lab.
Verkrijgbaarheid
Benieuwd naar MOVV? Het eerste model – een neutrale allround schoen – is vanaf 26 maart beschikbaar in de loopspeciaalzaken en webshop van Runners’ lab. Later dit jaar volgt een gesteunde versie.