Ook lopers bestormen Galibier

Komend weekend kleurt de Galibier weer even Belgisch tijdens Climbing for Life. Voor het eerst banen ook lopers zich een weg naar de top. Bergloopkampioen Sven Nijs geeft hen nog enkele tips.

Vrijdag en zaterdag wordt het Franse skistation Valloire weer bijna integraal ingenomen door 2.300 sportievelingen, fietsers en dit jaar ook lopers, die de top van de Col du Galibier (2.645m) willen bereiken.

Het opzet van deze derde editie van Climbing for Life is quasi identiek aan dat van de voorbije twee jaar. Mensen doen sporten en bewegen, zichzelf overtreffen of een persoonlijk doel bereiken, dat staat voorop. Maar evenzeer de astma- & mucoproblematiek onder de aandacht brengen.

Climbing for Life zamelt niet alleen geld in voor tal van projecten rond astma en muco, het brengt de ziektes ook heel expliciet onder de aandacht. Onder begeleiding van Energy Lab en prof. Dr. Lieven Dupont (KUL) zijn 20 patiënten een half jaar lang intensief begeleid en voorbereid op deze sportieve uitdaging. Dit jaar is ook Think-Pink uitgenodigd op Climbing for Life en staat het evenement dus ook in het teken van de strijd tegen borstkanker.

Voor het eerst zijn er 160 lopers ingeschreven die de 18 km van de Cul du Galibier zullen bedwingen. De eerste 7 km loopt over onverharde paden, parallel met de weg. Vanaf het gehucht “Bonnenuit” komen de lopers op het asfalt van de Galibier. Als voorbereiding kunnen ze vrijdag al een trail run over 10km lopen in Valloire.

Zaterdagochtend zendt Studio Brussel live uit vanuit Valloire. Via de website en Facebook-pagina van Climbing for Life kan je de hele zaterdag en zondag alles volgen en ook de uitslagen terugvinden. Voor wie al ter plaatse is worden last-minute nieuwtjes en berichtens ook steeds verspreid via Facebook en Twitter (@cflgalibier).

DE TIPS VAN SVEN NIJS

Zes jaar geleden was Sven Nijs – niet te verwarren met de veldrijder – de piste een beetje beu gezien en hij vond een nieuwe uitlaatklep in het berglopen. Bij zijn eerste deelname aan het BK berglopen (dat traditioneel georganiseerd wordt in Malmédy) in 2007 werd hij knap derde na Rik Ceulemans en Koen Wilssens. De volgende vier edities stond hij echter met een gouden plak op het podium te zwaaien. Vorig jaar trok een valpartij een streep door zijn winstkansen, maar de Limburger werd toch nog knap tweede.

Sven geeft in running.be magazine enkele waardevolle tips die je zullen helpen om de beklimming van de Col du Galibier tot een goed einde te brengen:

Kilometers maken: “Ook berglopen is een uithoudingssport. Je doet er goed aan om eerst een stevige basis te leggen door veel lange duurlopen in te lassen. Pas dan heeft het zin om aangepaste trainingen te doen, zoals heuvel- en trappenlopen. Bouw dit geleidelijk aan op, want blessures liggen bij deze ongewone trainingen op de loer.” 

Hou de armen rustig: “De techniek om bergop te lopen is niet echt moeilijk. Wees wel spaarzaam met de armen. Op korte hellingen kan je nog voordeel halen door op je armen te trekken, maar hou er wel rekening mee dat dit energie vreet. Zeker voor een lange beklimming van ruim 18 kilometer kan je beter je armen zo stil mogelijk in een hoek van 90 graden houden.” 

Neem kleinere passen: “Omwille van dezelfde reden – energie sparen – doe je er goed aan om op de steilere passages kleinere passen te nemen. Hoe groter de pas, hoe meer energie je verbruikt.” 

Drink voldoende: “Voor inspanningen onder een uur hoef je onderweg niet te drinken. Maar het gros van de lopers zal minstens twee uur nodig hebben om helemaal boven op de top te staan. Drink onderweg dus voldoende, bij voorkeur isotone dranken.” 

Neem extra kledij mee: “Je hoeft natuurlijk geen volle rugzak met wollen truien mee naar boven te zeulen, maar in de bergen kan je maar beter op alles voorbereid zijn. Een licht regen- of windjack kan altijd van pas komen en dat geldt ook voor een paar handschoenen. Hou er rekening mee dat de temperatuur ongeveer met 1°C daalt per 100 hoogtemeters. Als je in Valloire start bij 15°C, dan zal het boven ongeveer vriezen. Het risico op onderkoeling mag je nooit onderschatten.”

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.