Nike zorgt voor controverse met joggende dikkerd

In zijn nieuwste reclamefilmpje voert Nike niet zijn topatleten, maar een joggende jongen met overgewicht op. Dat lokt tegenstrijdige reacties uit. Bekijk de clip!

Nike heeft er voor gekozen om tijdens de Olympische Spelen niet in te zoomen op de sportieve prestaties van haar topatleten, maar wel op ‘gewone’ mensen die zich dagelijks proberen te overtreffen. Dat heeft misschien wel te maken met het feit dat concurrent Adidas de officiële partner van London 2012 is.

De nieuwste Nike-reclamespot ‘Find your greatness’ kreeg met de met overgewicht kampende tiener Nathan Sorrell een wel heel ongewone hoofdrolspeler. Het filmpje toont hoe hij zwoegend door de straten van het dorpje London in het Amerikaanse Ohio loopt, terwijl een stem op de achtergrond zegt: “grootsheid is voor ons even vanzelfsprekend als ademen. We zijn er allemaal toe in staat. Iedereen van ons.”

Het clipje is een enorme hit op YouTube, maar lokt ook veel negatieve reacties uit. Heel wat mensen vinden immers dat Nike de zwaarlijvige jongen misbruikt voor commerciële doeleinden. 

Anderen menen dan weer dat het bedrijf het goede voorbeeld zou moeten tonen en de jongen moet helpen om af te vallen. Volgens de Record Herald heeft Nike de jongen al beloofd een nieuwe reclamespot met hem op te nemen als hij erin slaagt om gewicht te verliezen door dagelijkse beweging en een dieet.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?