Nike startte vorig jaar in samenwerking met reclamebureau Razor met ‘She Runs The Night’ om meer betrokkenheid te creëren bij lopende vrouwen. Aanleiding was een onderzoek waaruit bleek dat ASICS als loopspecialist nummer één werd gezien en daar wou Nike verandering in brengen.
Uit gesprekken met vrouwen kwam naar voren dat ze vooral in hun eentje gaan lopen om zelfstandig hun doelen te behalen en angsten te overwinnen. Opvallend, aangezien het eerder in de aard van de vrouw ligt om ervaringen met elkaar te delen.
Nike besloot een Australisch forum op te richten waarop de vrouwen konden communiceren en gezamelijk doelen konden stellen. Uit de gesprekken in die community bleek dat vrouwen geen goede ervaring hadden met lopen in het donker. Voor Nike dan weer de reden om de community om te dopen tot ‘She Runs The Night’ en alle leden uit te nodigen voor een nightrun van 10 km in Centennial Parklands in Sydney.
Binnen een maand groeide de community uit tot 16.000 leden, van wie er vijf ambassadrices werden gekozen die hun persoonlijke verhaal konden delen met de andere vrouwen. Wekelijks konden de sportievelingen toewerken naar de race met onder andere workshops en trainingssessies.
Op de nightrun zelf daagden liefst 6.000 deelneemsters op. De community zelf was op dat moment gegroeid tot 54.762 leden, waarvan 98% positief is over Nike en 90% volgend jaar opnieuw wil meedoen aan het evenement. Momenteel telt de She Runs-Facebookgroep al meer dan 100.000 leden.
Gezien het steeds verder groeiende aantal leden en de positieve reacties, is het duidelijk dat ‘She Runs The Night’ een jaarlijks terugkerend evenement gaat worden. De campagne kreeg intussen in Australië al heel wat awards.
Nike scoort met ‘She Runs The Night’
Nike is erin geslaagd om met een opmerkelijke campagne meer lopende vrouwen aan zich te verbinden. De apotheose van 'She Runs The Night' was een loopwedstrijd in het donker met 6.000 vrouwen.
- TEKST: runningBE
- FOTO'S: runningBE