In 2016 voerde de onderzoeksgroep Sport- en Bewegingsbeleid van de KU Leuven een studie uit waarbij deelnemers van vier loopwedstrijden (AG Antwerp 10 Miles & Marathon, Stadsloop de Gentenaar, Jogging Ville de Namur en Brussels Airport Marathon & Half Marathon) bevraagd werden. De onderzoekers gingen op zoek naar de factoren die de algemene tevredenheid van de lopers bepalen op een evenement, en waarom een deelnemer het jaar nadien zou terugkeren. Bij beide vragen kwam ‘sfeer’ duidelijk naar voren.
Aanmoedigen
AG Antwerp 10 Miles & Marathon-habitués weten dat sfeer een grote troef is van dit evenement. Voor de komende editie steekt de organisatie nog een tandje bij op dit vlak, want AG Insurance, ‘Supporter van jouw leven’, brengt een digitale dimensie naar de AG Antwerp 10 Miles & Marathon met de lancering van de ‘Cheer Card’. Dat is de digitale ‘supportersfoto’ die de deelnemers tijdens hun run aanmoedigt. De bedoeling is dat supporters op voorhand via deze webpagina een foto uploaden en er een supporterstekst bijschrijven. Die aanmoediging en foto koppelen ze dan aan een loper die meedoet aan de AG Antwerp 10 Miles & Marathon.
Schermen
AG plaatst een groot scherm ter hoogte van het halfwegpunt. Voor de 10 Miles is dat aan de kruising tussen de Cockerillkaai en Scheldestraat. Voor de marathon is dat aan de Groenenborgenlaan ter hoogte van nummer 59. Op het moment dat de loper het scherm passeert, verschijnt de foto met aanmoedigingen die de supporter voor hem heeft geüpload. Te snel gelopen of te gefocust op je prestatie en daardoor de foto gemist? Geen probleem. Alle supportersfoto’s komen achteraf op een persoonlijke pagina van de loper, waar hij ook foto’s kan terugvinden van tijdens het lopen, tussentijden, …