Lunchrunning nergens zo populair als in Brussel

Uit een grootschalige enquête blijkt dat lunchrunning nergens zo populair is als in Brussel. Onze hoofdstad wil zich nog meer gaan profileren als loopstad en werkt aan een kaart met verschillende loopparcours.

Perspective.brussels, dat instaat voor de ruimtelijke planning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, lanceerde bij het begin van de coronacrisis in maart een enquête die peilde naar de loopervaring van Brusselaars. Uit de resultaten blijkt onder andere dat lunchrunning (dit is tijdens de middagpauze je loopkleren aantrekken en een toertje lopen) bijzonder populair is in Brussel

“In steden zoals Amsterdam zie je dat bijna niet”, zegt Augustin Habra van de sportcel van perspective.brussels op Bruzz.be. “Vooral in buurten waar er veel kantoren zijn, zoals de Europese wijk en de Noordwijk, gaan mensen tijdens hun middagpauze lopen. Die wijken moeten we verbinden met groene zones.”

Hoe moet dit gerealiseerd worden? “Als er aanpassingen in de infrastructuur komen, moet er ook rekening gehouden worden met de lopers”, aldus Habra. Dit moet ook geïmplementeerd worden in het Brusselse mobiliteitsplan Good Move. Op basis van de enquêteresultaten heeft perspective.brussels alvast een kaart uitgetekend met de ‘ideale’ looproutes in de hoofdstad. 

De kaart werkt met kleurencodes. De zwarte lijnen maken deel uit van het Good Move-plan en behoren, of zullen behoren, tot het hoogste kwaliteitsniveau voor voetgangers. Het is de bedoeling dat de lopers vooral van deze straten gebruik maken. De rode lijnen zijn het tweede niveau, gevolgd door de blauwe. De wijkstraten kregen een grijze kleur. De groene stippellijn duidt de Groene Wandeling en het kanaal aan, de populairste loopassen.

Voorts wil perspective.brussels een toolbox maken die gemeentes kan helpen met tips om de stedelijke inrichting voor lopers te verbeteren. Dat kan gaan van drinkwater tot toestellen om te fitnessen.

De kaart die perspective.brussels nu opgesteld heeft, is slechts tijdelijk, een work in prorgress. “Voor de zomer willen we een definitieve versie verdelen in samenwerking met Brussel Mobiliteit en Brussel Leefmilieu“, aldus Habra.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?