Strava telt ondertussen al meer dan 120 miljoen gebruikers en geeft dus een goed beeld van onze sportroutines en -voorkeuren. Het jaarraport omvat data gemeten tussen 1 oktober 2022 en 30 september 2023 en bevat inzichten van 6990 respondenten wereldwijd. In de voorgaande jaren lag de nadruk van het rapport op ‘wat’ sporters deden. Dit jaar lag de focus ook op ‘waarom’ en ‘hoe’ er gesport werd.
Offroad sporten in de lift
Lopen blijft populairste sport, trailsporten winnen sterk aan populariteit
Ook in 2023 was lopen de meest geregistreerde sportactiviteit. Er werden zelfs 4% meer loopsessies geregistreerd ten opzichte van 2022. Daarnaast zien we een duidelijke trend in offroad-sporten. Gravelfietsen is de snelst groeiende sport op Strava met een toename van liefst 55%. Maar ook op loopgebied boomt het lopen op onverharde wegen: trailrunning kreeg 16% meer uploads in vergelijking met 2022.
Opvallende data van Gen Z
Een van de opvallendste conclusies uit het rapport blijkt het verschil in sportgewoontes tussen de verschillende generaties te zijn.
Gen Z, zij die tussen de 11 en 26 jaar oud zijn, bleken vooral snelheid na te streven: van de vier onderzochte generaties hadden zij de snelste gemiddelde snelheid (5:14/km). Maar nog opvallender was hun voorkeur voor kortere loopsessies met een gemiddelde afstand van 5,3 km. Babyboomers, zij die tussen de 57 en 75 jaar oud zijn, mogen dan wel niet de wedstrijd om snelheid winnen, ze winnen het wel op vlak van afstand: babyboomers legden per loopsessie gemiddeld 6,4 km af.
Tot slot, blijkt Gen Z ook een competitiever kantje te hebben: Millenials (27-41 jaar) en Gen X (42-57 jaar) blijken gezondheid als de voornaamste reden aan te duiden om te sporten, terwijl Gen Z 31% minder geneigd was om te sporten voor hun gezondheid. Hun grootste motivatie ligt eerder in het nastreven van een bepaalde sportprestatie.
Wat motiveert sporters?
Soms kan de deur uit gaan om te sporten een uitdaging zijn. Strava ging dan ook na wat zijn gebruikers hielp om consistent te blijven sporten.
Net iets meer dan de helft (53%) geeft aan om zijn of haar motivatie te vinden in het stellen van een doel en 43% raakt gemotiveerd door zich in te schrijven voor een evenement. Heb je een (vaste) looppartner? Ook hij of zij kan een motivatie zijn: 41% blijft namelijk gemotiveerd door een training met vrienden te plannen. En voor zij met een viervoeter: 76% van de Strava-gebruikers zegt ook dat hun huisdier helpt om hen uit de deur te krijgen wanneer ze anders niet zouden gaan.
Ook interessant: 90% gaf aan dat een routine belangrijk is om regelmatig te sporten. Of je nu een vroege vogel of nachtraaf bent: het maakt niet uit wanneer je gaat, zolang je maar consistent bent.
Het klimaat verandert (onze sportgewoontes)
Motivatie vinden om te gaan sporten is dus niet altijd even simpel. Maar wat zijn nu de grootste obstakels voor sporters?
- 75% gaf aan dat extreme hitte roet in het eten gooide van hun sportplannen. 27% gaf ook aan beïnvloed te worden door een slechte luchtkwaliteit en daardoor hun training niet uitvoerden.
- Meer dan twee derde van de Strava-gebruikers gaf aan dat tijdsgebrek door werkomstandigheden hen verhinderde om te sporten. Werk blijkt dan ook het grootste obstakel te zijn om te bewegen.
- Daarnaast blijkt dat mannen en vrouwen geconfronteerd worden met andere ‘obstakels’. mannen waren 13% meer geneigd om huishoudelijke verplichtingen als een obstakel te zien om niet te sporten. Vrouwen zijn dan weer 9% meer geneigd om niet gaan sporten doordat ze zich niet veilig zouden voelen.
Community = key
In een tijd waar eenzaamheid geen uitzondering is, biedt lichaamsbeweging een cruciale connectie voor veel sporters.
- Lopers en fietsers op Strava hebben respectievelijk 83% en 53% meer kans op het vestigen van een PR op een segment (specifieke delen op een route waarmee leden het virtueel tegen elkaar kunnen opnemen*) in een groep van twee of meer in vergelijking met een solo-poging.
- Familie en vrienden lijken de enige échte influencers te zijn: meer dan de helft van de Strava-gebruikers geeft aan dat vrienden en familieleden die sporten de grootste motivators zijn. Onderaan het lijstje? Beroemdheden en influencers – zelfs bij Gen Z en Millenials.
- ‘Sociale connectie’ blijkt de voornaamste reden te zijn om samen te sporten. Dit geldt zeker voor Gen Z, die 29% meer geneigd zijn om samen te sporten dan Millenials. De verklaring hiervoor kan ook te vinden zijn in hun competitievere karakter.
- 84% van de sporters die hun activiteiten op Strava delen stelt dat sporten – zelfs wanneer dit alleen gebeurt – helpt bij het bestrijden van eenzame gevoelens.
Luister naar rockmuziek
Of je nu inspiratie zoekt om je sportschoenen aan te binden of je nood hebt aan boostende beats om die pittige training te overwinnen: muziek blijft voor veel sporters een onmisbare tool.
- Bij alle onderzochte generaties bleek rockmuziek het populairste genre te zijn om door te zetten, meer dan hiphop- en popnummers.
- Maar de dominantie van rockmuziek zou in de toekomst wel kunnen afnemen. Gen Z (de jongste onderzochte generatie in het rapport) luisterde het meest naar muziek tijdens het sporten en zij geven met 24% de voorkeur aan hiphop. Rock en pop komen met 22% op een gedeelde tweede plek.
- Beluister jij steeds dezelfde nummers of playlist tijdens het sporten? Je bent niet alleen. 43% van sporters uit Gen X gaf aan al jaren dezelfde workoutmuziek op te zetten. Ook op muziekvlak kan routine dus weleens het sleutelwoord zijn.