Italië en Spanje zijn dé marathonlanden

De marathon is het populairst bij de Italiaanse en Spaanse lopers. Dat blijkt uit een onderzoek van ASICS naar aanleiding van het 2.500 jarig jubileum van de loopwedstrijd over 42,195 km.

Met behulp van resultaten uit een onderzoek onder 3.500 Europeanen, probeerde ASICS te verklaren waarom de marathon is uitgegroeid tot een waar icoon. Het introduceerde daarom de ASICS Marathon Popularity Index (AMPI).

De AMPI wordt berekend door het percentage hardlopers dat een marathon heeft gelopen, te vermenigvuldigen met het percentage dat een land aan bewondering en respect voor marathonlopers heeft. Het resultaat wordt vervolgens gedeeld door 100 om de AMPI-waarde te verkrijgen.

Gemiddeld heeft 23% van de Europese hardlopers een marathon gelopen en heeft 74% veel bewondering en respect voor collega-hardlopers die deze race hebben uitgelopen. Dit geeft Europa een indexscore van 17.

ITALIE EN SPANJE AAN KOP

Italië en Spanje
staan duidelijk aan de top, meer dan 30% van de Spaanse en Italiaanse hardlopers heeft een marathon gelopen. Met een score van meer dan 70% voor de bewonderingfactor komen zij uit op een indexscore van 22. De Britten hebben nog meer respect voor hardlopers (77%, vergeleken met 71% van de Spanjaarden). Maar aangezien slechts 16% van de Britse renners zelf ooit een marathon heeft gelopen, staat de Britse indexscore met 12 als één na laatste op de AMPI-lijst.

‘Slechts 1% van de Nederlanders finisht niet’
De Nederlanders staan helemaal onderaan de lijst, maar als ze een marathon starten dan finishen onze noorderburen meestal ook. Slechts 1% van de Nederlandse marathonlopers haalt de eindstreep niet. De Spanjaarden kijken daar anders tegenaan: zij gaan in grote getale van start maar 15% hiervan gaat niet over de finish.

PRESTATIEGERICHTE VROUWEN

Volgens de meeste Europeanen zit het succes van de marathon hem in het doel van de race: een derde beschrijft het als een wedstrijd waar de finish behalen het doel is. Ongeveer 27% vindt dat de prestige van de race wordt ontleend aan het feit dat het een Olympisch icoon is en de oorsprong ervan teruggaat tot aan de Griekse mythologie.

Mannen voelen zich vooral aangesproken door de verhalen rondom de marathon (18% vs. 15% van de vrouwen), terwijl vrouwen eerder vinden dat het om snelheid en discipline gaat. Zij geloven zelfs dat marathon Latijn is voor ‘snel lopen.

De Italianen zijn meer dan enig ander land op de hoogte van hun klassiekers. Van hen weet 46% wanneer de eerste race werd gelopen, vergeleken met slechts 28% van de Britten. De meeste Europeanen denken dat de marathon werd geïntroduceerd in 1896 tijdens de moderne Olympische Spelen. De legende van Pheidippides is welbekend, 80% van de Europeanen is bekend met zijn fatale reis.

RITUELEN VOOR EEN MARATHON

‘Nederlanders en Duitsers drinken een biertje na de finish, Spanjaarden bellen om de overwinning te melden’
Zestig procent van de Europeanen heeft een ritueel voorafgaand aan een race: focussen op de strijd die ze voor de boeg hebben, luisteren naar muziek en praten met andere hardlopers zijn de 3 belangrijkste rituelen. Verder heeft 72% een gewoonte of ritueel na een race waaronder veel water drinken en rusten. De Nederlanders en Duitsers gaan een biertje drinken (15%), terwijl de Spanjaarden meteen iemand bellen om de overwinning te melden.

Als 2500 jaar een goed moment zou zijn om de specificaties van een marathon te heroverwegen, dan zijn het de Grieken en de Nederlanders die vinden dat er niets aan dit icoon veranderd mag worden. Het is verrassend dat bijna 21% van de Europeanen het prima zou vinden wanneer het een langere race werd en 11% van de Italianen vindt zelfs dat hij langer dan 50 km mag zijn.


“We hebben gewonnen”
Vijfentwintighonderd jaar geleden werd de Griekse soldaat Pheidippides (530 – 490 v. Chr.), een Atheense gezant, naar Sparta gestuurd om hulp te vragen toen de Perzen Marathon, Griekenland,binnenvielen. Hij rende 240 km (150 mijl) in twee dagen. Daarna rende hij de 40 km (25 mijl) van het slagveld bij Marathon naar Athene om de Griekse overwinning op Perzië in de strijd om Marathon (490 v. Chr.) aan te kondigen met de woorden “Nεvικήκαμεv” (“We hebben gewonnen”), waarna hij ineenzakte en ter plekke van uitputting stierf.


Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?