Grootschalig onderzoek wijst op bewegingskloof tussen mannen en vrouwen: hoe brengen we meer vrouwen aan het sporten?

Grootschalig onderzoek naar de bewegingskloof tussen mannen en vrouwen toont aan dat meer dan de helft van de vrouwen niet zoveel sport als ze zouden willen, wat een negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid. Vrouwen die regelmatig bewegen voelen zich namelijk 52% gelukkiger, 48% zelfverzekerder en 50% energieker dan als ze dit niet doen.

In opdracht van sportmerk ASICS werd het onderzoek, onder leiding van de onafhankelijke gerenommeerde academici Dr. Dee Dlugonski en Professor Brendon Stubbs, wereldwijd uitgezet onder 24.772 mensen en 26 focusgroepen. Dit maakt het tot de grootste in zijn soort. Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft van de vrouwen wereldwijd stopt met sporten, wat een negatieve impact heeft op hun gemoedstoestand. Zonde, want vrouwen voelen zich bij regelmatig bewegen gelukkiger, minder gestrest (67%) en minder gefrustreerd (80%).

Dagelijkse belemmeringen om niet te bewegen

Het onderzoek zocht ook naar de verklaringen waarom een groot aantal vrouwen afhaakt. Tijdens hun leven krijgen alle vrouwen te maken met belemmeringen die ze ervan weerhouden om te bewegen, variërend van tijdsdruk (81%) en weinig zelfvertrouwen (38%) tot een intimiderende omgeving (35%) of zich niet sportief genoeg voelen (46%).

Bovendien noemde bijna twee derde (61%) van de respondenten het moederschap als de belangrijkste reden waarom ze niet meer regelmatig aan lichaamsbeweging deden. Deelneemsters aan focusgroepen beschreven vaak hoe maatschappelijke verwachtingen over genderrollen een grote rol speelden bij het stoppen met sporten. Het voorbeeld dat vrouwen het grootste deel van de zorg voor het gezin en huishoudelijke taken op zich moeten nemen, werd hierbij aangehaald.

Mispercepties bij mannen

Ook bleek dat er bij mannen sprake was van een misperceptie over de uitdagingen die vrouwen ervan weerhouden om te bewegen. Slechts 34% van de mannen zag tijdgebrek als een belemmering voor vrouwen om te sporten, terwijl ruim driekwart (81%) van de vrouwen dit probleem noemde. Mannen dachten voornamelijk dat onzekerheid over haar lichaam het grootste probleem was voor de vrouw: 58% van de mannen noemde dit als belangrijkste barrière, tegenover 38% van de vrouwen. Er zit een groot verschil in de top vijf belemmeringen die vrouwen en mannen ervaren om te bewegen. Zo kwam er slechts één belemmering (kosten) overeen tussen beide genders. Dit benadrukt het verschil tussen de perceptie van mannen en de dagelijkse realiteit die vrouwen ervaren als het gaat om bewegen.

Desondanks bleek uit het onderzoek dat meer dan een derde van de vrouwen zegt dat vriendinnen hun belangrijkste beweegredenen zijn om te bewegen. Hierbij wordt specifiek genoemd dat ze gemotiveerder zijn om te sporten door vrouwen zoals zijzelf, meer dan door bekende mensen. Ouders en romantische partners hadden ook invloed, waaruit blijkt dat zowel mannen als vrouwen invloed kunnen hebben op de sportparticipatie van vrouwen. Op de vraag waarom ze zouden sporten, antwoordden de vrouwen in het onderzoek dat ze het voornamelijk doen voor hun mentale (92%) en fysieke (97%) gezondheid.

Complexe uitdaging

Dr. Dee Dlugonski, assistent-professor aan het Sports Medicine Research Institute van de Universiteit van Kentucky, leidde het onderzoek: “Ons onderzoek toont aan dat de bewegingskloof tussen mannen en vrouwen een complexe uitdaging is die niet van de ene op de andere dag is ontstaan. Omdat het geen eenduidige oorzaak heeft, kunnen we het probleem niet verhelpen met één enkele oplossing. Wel merkten de vrouwen op dat het toegankelijker en inclusiever maken van beweging, erkenning en het bijstellen van de genderspecifieke verwachtingen, hen zou helpen om meer te bewegen. Dit betekent ook dat lichaamsbeweging gericht moet zijn op vrouwen en hun behoeften. Van kinderopvang tot het combineren van werk, plezier, betaalbare opties, veiligheid, gastvrijheid en zonder oordelen. Deze oplossingen zijn weliswaar klein, maar kunnen een grote impact hebben.”

Initiatiefnemer van het onderzoek, ASICS, wil met de nieuwe ‘Move Her Mind’ campagne alvast zijn steentje bijdragen door krachtige mensen en initiatieven die deze impact maken in de spotlights te zetten. Op het Move Her Mind platform kunnen inspirerende vrouwen hun verhaal delen en dat van anderen lezen. Zo viert het merk successen en dient het als inspiratiebron om meer vrouwen te laten bewegen.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?