Gepersonaliseerde banaan voor finishers Tokyo Marathon

Bananenproducent Dole realiseerde op de Tokyo Marathon een heuse marketingstunt. Door 200 gelukkige finishers een gepersonaliseerde banaan aan te bieden, bereikte het meer dan 28 miljoen mensen!

Dole zou oorspronkelijk enkel 91.000 van zijn bananen leveren voor de bevoorradingen op de Tokyo Marathon. Reclame-agentschap Dentsu Y&R wou er echter meer uithalen en bedacht de Banana Trophy: 200 door lottrekking bepaalde finishers kregen meteen na hun aankomst een gepersonaliseerde banaan aangeboden. Eens over de meet werd het resultaat van de loper op Facebook gepost. De likes en reacties die daaruit volgden werden – samen met de naam en de eindtijd van de loper – onmiddellijk met eetbare inkt op een banaan geprint en zo aan de loper overhandigd.

Het nieuws over deze Banana Trophy verspreidde zich als een lopend vuurtje op nieuwssites en haalde zelfs het journaal in Japan. Foto’s van de gepersonaliseerde bananen werd 720.000 keer gedeeld op Facebook en bereikten 28 miljoen mensen. Uit marktonderzoek bleek dat het imago van Dole na deze actie een enorme boost had gekregen. Het bereik in de media bleek achteraf bijna 900.000 euro waard.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?