Eerder deze week lazen we in Gazet van Antwerpen een artikel waarin Hilde Francq aan het woord kwam. Francq is kleurtrendwatcher – jazeker, dat bestaat – en geeft met haar bedrijf Francq Colors advies aan grote bedrijven. Ze bracht ook een boek op de markt (Kleur Verkoopt) waarin ze wijst op het belang van kleur: “85% van de mensen beslist op basis van de kleur om iets al dan niet te kopen.”
Dat vonden we best interessant, want dat brengt ons bij een van de meest gemaakte fouten bij het kopen van loopschoenen. “Doe mij maar die coole blauwe loopschoen. Die heeft wat meer uitstraling dan die sobere zwarte.” Dat die coole blauwe schoen er eentje is voor neutrale lopers, terwijl jij een beetje proneert, daar heb je geen idee van. Herkenbaar? Nochtans weet iedereen dat je meer belang moet hechten aan het comfort en soort schoen dat je nodig hebt, want het is toch de bedoeling om er heel wat kilometers mee af te werken. Maar eens je in de winkel staat, verdringen de kleuren die gedachte blijkbaar.
Bij Runners’ Lab weten ze maar al te goed dat kleur een belangrijke rol speelt bij aankopen. De loopspeciaalzaak heeft een zeer ruim assortiment schoenen, maar toch zie je er daar in de winkel maar een klein deeltje van. De reden is simpel: om situaties zoals bovenstaande te voorkomen (dat je een loopschoen koopt die helemaal niet goed is voor jou) geven de verkopers op basis van jouw loopprofiel enkele schoenensuggesties.
En vooraleer je schoenen gaat kopen, kan je ook altijd deze tips nog eens doornemen.