Decathlon brengt controversieel kledingstuk dan toch niet op de markt

Decathlon heeft beslist om de verkoop van de 'hijab' te annuleren in zijn Franse vestigingen. Toen de winkelketen gewag maakte van de lancering, barstte er nogal wat kritiek los.

Decathlon had recent bij onze zuiderburen al heel wat aandacht gekregen toen het een iconische broek weer in omloop bracht. We weten uiteraard niet exact wat de bedoeling was, maar de actie had veel weg van een goede pr-stunt. De kans dat het hijab-verhaal iets soortgelijks is, lijkt ons klein.

Bij Decathlon wilden ze de hijab – een sportieve hoofddoek –  te koop aanbieden in Frankrijk “omdat we willen dat iedere vrouw kan lopen waar zij wil, onafhankelijk van haar cultuur”. Heel wat politici – zowel meerderheid als oppositie – waren een andere mening toegedaan. Vanuit de oppositie werd er zelfs opgeroepen om Decathlon te boycotten omdat “een Frans bedrijf seksuele apartheid oplegt”.

Als gevolg van al dat protest besliste Decathlon om de hijab niet in de Franse winkelrekken te leggen.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.