Coach vertelt hoe je een realistisch loopdoel bepaalt

Het nieuwe jaar begint met nieuwe loopdoelen. Uiteraard is het niet verstandig om in maart een marathon te plannen, als je nog nooit een loopschoen van dichtbij zag. Maar hoe bepaal je dan wel een realistisch doel?

Bij het begin van het jaar zijn er ook veel nieuwe lopers. Thijs Dekiere, loopcoach bij Energy Lab, raadt hen een Start 2 Run van 10 weken aan: “Als je daarmee start in januari, loop je na 10 weken ongeveer 5 kilometer.”

Dat is al een mooi eerste doel, maar misschien wil je ook graag een evenement als loopdoel. Daarvoor verwijst Dekiere naar de Keytrade Bank Urban Trail Series: “Tijdens zo’n Urban Trail neem je veel rustpauzes. Tussendoor loop je maximaal 1,5 kilometer aan een stuk. Die Urban Trails zijn dus een haalbaar doel voor iedereen, zelfs al zit je op dat moment nog maar aan 5 km in je trainingsopbouw.”

Ter info: de eerste Urban Trail van de Keytrade Bank Urban Trail Series vindt op 11 maart plaats in Antwerpen.

In ons januarinummer lees je nog veel meer over realistische doelen. Wanneer is het verstandig om je aan de AG Antwerp 10 Miles te wagen? En wat met je marathonambities? En welke tijd mag je als doel vooropstellen? Je leest het artikel hier digitaal.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.