Achter de schermen: bedrijven bereiden zich voor op groot loopfeest

Over een maand vindt met de DVV Verzekeringen Antwerp 10 Miles & Marathon het grootste loopfeest van het land plaats. Ook heel wat bedrijven tekenen present. Een blik achter de schermen.

Vorig jaar waren meer dan 250 grote en kleine bedrijven vertegenwoordigd op de DVV Verzekeringen Antwerp 10 Miles & Marathon. 15.000 van de 40.000 lopers schreven zich in 2016 in via hun bedrijf. Dit jaar tekent onder meer Baloise Insurance present. Kurt Neckebrouck is coördinator en bezieler van het project van die onderneming: “Wij promoten een gezonde levensstijl, bij onze klanten én werknemers. Dat doen we door gezonde alternatieven voor voeding en drank aan te bieden, maar ook door collega’s de kans te bieden meer te sporten. Vorige zomer startten we met Energy Lab een ambassadeursprogramma met de 10 Miles op 23 april als eerste doel.”

De loopambassadeurs van het bedrijf zijn in totaal met tien. Onder hen Karen Pittoors, Chantal Duerloo, Nicole Van Reeth en Tinne Beyens. “Ik vond lopen altijd een ver-van-mijn-bedshow”, steekt die laatste van wal. “Ik begon een paar keer met Start 2 Run, maar dat viel telkens tegen. Toen ik vernam dat er een begeleidingsprogramma werd opgestart, was ik meteen geïnteresseerd. Misschien ging het mij zo wél lukken?” Collega Karen vult aan: “Na drie zwangerschappen kwam ik de nodige kilo’s bij en ik vond het tijd om wat aan sport te doen. Ik vond het een grote troef dat ik dat samen met mijn collega’s – we doen soms groepstrainingen – en onder begeleiding kon doen. En kijk, enkele maanden later loop ik toch al sessies van een klein uur.” Ook Chantal knikt: “Ik deed dertig jaar aan boogschieten, maar dat is geen fysiek inspannende sport (lacht). Gaan lopen sprak me wel aan. Net als de andere ambassadrices ben ik een regelrechte beginner, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.” Nicole belicht nog een leuk aspect van de voorbereiding: “Na een tijdje begon ik het ontzettend leuk te vinden. En ik krijg er ook enorm veel energie door. Iedereen kan dit doen. Dat zet ik – als ouderdomsdeken van de groep – in de verf. Leeftijd is geen bezwaar.”

Goedaardig virus

Baloise biedt haar werknemers allerlei sportactiviteiten aan. Het hoofdgebouw nabij Berchem-Station beschikt over een fitnessruimte en elke middagpauze trekken medewerkers eropuit om te gaan lopen. Kurt geeft trots een woordje uitleg: “Met het ambassadeursprogramma kozen we er bewust voor om de niet-sporters onder professionele begeleiding aan het lopen te krijgen. Een halfjaar na de start blijkt dat een enorm succes. Het werd zelfs een virus binnen het bedrijf. In december stonden er al drie keer meer werknemers van ons bedrijf aan de start van de Mechelen Urban Trail dan bij de 10 Miles van vorig jaar.” Chantal beaamt: “We merken dat we collega’s aan het sporten krijgen. Veel medewerkers stellen ons ook allerlei vragen, vooral over gezonde voeding. Het is leuk dat we zulke tips & tricks kunnen doorgeven.”

Om de drie maanden wordt elke Baloise-ambassadeur getest en wordt zijn individueel schema bijgestuurd. Ondertussen nadert 23 april zienderogen. Chantal: “Eind maart staat er nog een workshop op de kalender: hoe bereid ik me die laatste weken het best voor, wat moet ik eten, hoe zit het parcours in elkaar, hoe vaak moet ik drinken, … Interessant!” Na 23 april geven de ambassadeurs die dag de fakkel door aan een nieuwe lichting en worden ze meters en peters van het programma.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?