Kan je slechte eetgewoontes ‘wegsporten’?

Trek je geregeld je sportschoenen aan, om zo je voedingskeuzes te ‘verantwoorden’ en te eten wat je maar wil? Helaas: uit recent onderzoek blijkt dat je ongezonde voedingsgewoonten niet kan compenseren met lichaamsbeweging en dus kan ‘wegsporten’. Ook andersom geldt dit: gezond eten, maar inactief zijn kan het risico op bepaalde types kanker weliswaar beperken, maar verandert niets aan het sterfterisico van cardiovasculaire ziektes of andere doodsoorzaken.

Er is al heel wat onderzoek verricht om te bepalen of lichaamsbeweging óf een gezond voedingspatroon nu belangrijker is om de levensduur te verlengen. Een nieuwe studie van de University of Sydney, die gepubliceerd werd in het British Journal of Sports Medicine, analyseerde data van bijna 350.000 Britten en schept duidelijkheid over het vraagstuk.

De onderzoekers konden vaststellen dat zij met regelmatige lichaamsbeweging en een gezond voedingspatroon lagere sterftecijfers hadden. Dat is natuurlijk niet zo verrassend. Maar als je denkt dat een van de twee al voldoende is voor je gezondheid, moet je je mening best herzien. De onderzoekers toonden namelijk ook aan dat lichaamsbeweging slechte voedingsgewoonten niet kan compenseren. Zij die ófwel regelmatig sporten, ófwel gezond aten (een van beide dus) verminderden het stefterisico in beperktere mate. Deze personen deden het wel nog beter dan zij met zowel een ongezond voedingspatroon als inactieve levenstijl, maar personen die gezond aten én regelmatig tot vaak de sportschoenen aantrokken, hadden een significant kleiner sterfterisico.

De beste resultaten

De onderzoekers gebruikten de voedingsaanbevelingen van de American Heart Association om voedingspatronen te beoordelen. Een hoogwaardig kwaliteitsvol dieet bestaat uit 5 porties van groeten en fruit per dag, twee of meer porties vis per week en wekelijks minder dan twee porties bewerkt vlees of minder dan 5 porties rood vlees. Om de lichaamsbeweging te analyseren, maten de onderzoekers het aantal minuten van matig intensieve activiteit en het aantal minuten intensieve activiteit.

Personen met het hoogste activiteitsniveau en die kwalitatief goede voeding nuttigden, verminderden het algehele sterftecijfer met 17%. Ze verminderden ook het sterfterisico van cardiovasculaire ziektes met 19% en risico op kanker met 27%.

Het nuttigen van kwalitatieve voeding (met een hoge nutriëntendichtheid en voedingswaarde) op zich – zonder matige tot intensieve lichaamsbeweging – had echter géén significant effect op het sterfterisico door cardiovasculaire of andere ziektes. Wel, zou het het het risico op kanker verkleinen met 14%.

Conclusie: wil je je kans op een langer leven vergroten, dan doe je er volgens de onderzoekers goed aan om de voedingsadviezen en bewegingsrichtlijnen van overheidsinstanties te volgen. Deze adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, waarvan bewezen is  dat ze de levensduur en jaren in goede gezondheid kunnen optimaliseren.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?