Te moe om te lopen? Doe de 12 minuten-regel!

Voel jij je soms eens futloos om te sporten? De 12 minuten-regel helpt je om te bepalen of je écht te moe bent om te gaan sporten.

We hebben allemaal zo van die dagen dat we ons slap en loom voelen en weinig zin hebben om te gaan lopen, bijvoorbeeld na een drukke werkdag, wanneer het koud en donker is buiten en je liever lekker in de zetel wil ploffen. Het kan geen kwaad om dat af en toe ook eens te doen (dat Netflix-abonnement heb je tenslotte niet voor niks hé) maar een goeie tip is om voor jezelf de 12 minuten-regel te gebruiken om na te gaan of je écht te moe bent of het toch vooral in je hoofd zit.

De 12 minuten-regel luidt: je kan pas met zekerheid zeggen dat je te moe bent om te lopen als je 12 minuten bent gaan lopen. Studenten uit Maastricht hebben dit onderzocht onder elkaar. Ze bestudeerden 2 groepen studenten/lopers:
* Groep 1 moest op voorhand voorspellen of hun looptraining goed zou verlopen of niet. Dit werd geëvalueerd door te bekijken welke snelheid ze liepen in een bepaalde hartslagzone.
* Groep 2 moest na 12 minuten lopen voorspellen of de rest van de training vlot zou gaan of niet.
* Conclusie: de voorspellingen van groep 1 klopten niet echt. Zij die dachten dat ze een goede dag hadden, bleken bijvoorbeeld net niét in form te zijn. De voorspellingen van de tweede groep waren een pak accurater. Na 12 minuten hardlopen konden deze studenten goed aangeven of ze zich die dag goed voelden of iets minder. Bovendien voelde de meerderheid van de studenten die zich voor het lopen nog moe voelden, zich fris en monter na 12 minuten sporten!

Moraal van het verhaal: als je nog een keertje geen zin hebt ol je loopschoenen aan te trekken, doe het dan toch maar en geef het 12 minuten een kans. Wedden dat het meestal niet bij die 12 minuutjes zal blijven?

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.