“Het zijn de details waarmee topartikelen zich onderscheiden van de rest.” Falke windt er op zijn website geen doekjes om. Hoge standaarden, technische perfectie, kwaliteit en een bijbehorend prijskaartje typeren de sokkengigant. De doelgroep? Gemotiveerde, ambitieuze en veeleisende 25-plussers met een hoog inkomen en gevoel voor mode. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de nieuwe ESS-collectie er goed uitziet. Stijlvol, kwalitatief, aantrekkelijk en vooral geen schreeuwerige kleuren, maar neutrale tinten. De kousen komen soms nog kleurrijk uit de hoek, maar bij de rest van de lijn is het soberheid troef. Een verademing tussen de kakofonie en fluogekte waarmee lopers vaak geconfronteerd worden.
Die soberheid is een bewuste keuze, zegt ESS-product manager Michael Meier: “We mikken op een nichedoelgroep, want we zijn niet het goedkoopste merk. Onderzoek leerde ons dat veel lopers wel functionele kleding wensen, maar niet noodzakelijk op zoek zijn naar de extreme look die loopkleding vaak typeert. Daarom focust Falke sterk op het samenspel tussen functioneel en stijlvol, in combinatie met een hoge kwaliteit. Ook bij de sokken merken we dat de neutrale kleuren – wit, grijs en zwart – populair zijn.”
Het uithangbord van de ESS-collectie is het ruime sokkenaanbod, de corebusiness van Falke in hun sport-, fashion- en luxelijnen. Meier: “Bij sporten als skiën en golfen is er veel interesse in bovenkleding, maar bij lopers gaan de sokken duidelijk met de meeste aandacht lopen. Voor hen zijn de voeten het belangrijkste lichaamsdeel en sokken zijn op hun beurt de link tussen de voet en de schoen. Ons doel is de perfecte sok maken. Een sok is perfect als je hem niet voelt en er dus ook geen ongemakken door ervaart. Vandaar onze baseline: don’t think about socks cause we do.”