De Amerikaanse levensverzekeraar John Hancock gooit zijn vertrouwde levensverzekeringen overboord en kiest voluit voor zogenaamde interactieve polissen. Concreet komt het erop neer dat je als klant korting krijgt op je polis als je via je activity tracker kan aantonen dat je er een gezonde levensstijl op nahoudt. Aangezien John Hancock een grote speler is, is de kans niet onbestaande dat andere maatschappijen dit concept zullen overnemen.
Op het eerste gezicht gaat het hier om een win-winsituatie. De verzekeraar zet mensen aan om gezonder te leven (en dus ook langer te leven). Daardoor kan de verzekeraar meer premies innen vooraleer het een overlijdenspremie moet uitbetalen. Uiteraard zijn er ook een paar kanttekeningen, onder andere op het vlak van veiligheid en privacy. Maar er is nog een ander heikel punt: wat met valsspelers? Iedereen weet dat het een koud kunstje is om ‘kunstmatig’ het aantal stappen op te drijven. Het is maar zeer de vraag hoe je zulke mensen kan opsporen en voorkomen dat ze een korting krijgen waarop ze geen recht hebben.