Deze simpele en korte test vertelt je hoe het met je uithouding gesteld is

Er zijn verschillende methodes om te achterhalen hoe het met je uithoudingsvermogen gesteld is. Vandaag: de steptest!

Eerst en vooral: wat heb je nodig om de test uit te voeren? Belachelijk weinig! Een object (+- 30 centimeter hoog) waar je op kan stappen, iets om de tijd in de gaten te houden, en iets om je hartslag te registreren. Voor dat laatste hoef je geen technologische hulpmiddelen te gebruiken, maar het kan de accuraatheid natuurlijk wel bevorderen.

De test zelf is ook behoorlijk eenvoudig. Je stapt met je ene voet op het object, daarna volgt de andere voet. Vervolgens breng je die eerste voet weer van het object, gevolgd door de andere. Dat doe je drie minuten lang, terwijl je een goed ritme probeert aan te houden. Blijf na afloop rechtstaan en check je hartslag. Hoe lager die hartslag is, hoe beter het met je uithouding gesteld is.

Onderstaande tabel is gebaseerd op de resultaten van de Canadian Home Fitness Step Test uit de jaren 80. Met andere woorden: de getallen zijn indicatief, en panikeer dus niet als je hartslag wat aan de hoge kant is. Want jouw hartslag is misschien hoger dan die van iemand anders. Wat zeer zeker wel nuttig is, is je score op deze test proberen te verbeteren. Lees: je conditie verbeteren, waardoor je hartslag aan het einde van deze steptest op den duur lager zal zijn.  

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang een code voor gratis sportdrank van Vitalic


De codes worden wekelijks op vrijdag verstuurd naar de nieuwe nieuwsbriefaanmeldingen.